Menu
totaalpartner in business

Tummers blij met Beko Verpakkingen

03 juni 2020
Toen Ritchie Soekhlal, net een jaar eigenaar van Tummers Patisserie Passionnelle in Heemstede, de maatregelen rondom corona afgekondigd hoorde worden, moest hij wel even slikken. “Ik dacht echt: wow?! Hoe gaan we dit doen?” Al snel vertrouwde hij op zijn creativiteit, vindingrijkheid én zijn netwerk. “En dan moet je toch gewoon maar doorgaan. Ook met de fijne hulp en het begrip van je vaste leveranciers, zoals Beko. Beko Verpakkingen wijst me op onnodige kosten”

door Linda van ’t Land

Tummers Patisserie Passionnelle bestaat volgend jaar honderd jaar. Aan het roer staat inmiddels een zesde generatie ondernemer: de jongste ooit. Ritchie Soekhlal was 29 jaar oud toen hij op 4 maart 2019 het bedrijf overnam. Zónder het filiaal in Hoofddorp, mét de goede naam die Tummers altijd al in de regio en ver daarbuiten heeft gehad. “Tummers is vanwege haar kwaliteit een begrip in de patisseriewereld en heeft door de jaren heen heel goede patissiers afgeleverd”, aldus Ritchie. “Daarom had ik mijn zinnen op dit bedrijf gezet. Ik ben ambitieus ingesteld, voel een enorme passie voor patisserie en ben erop gebrand het succes van dit bedrijf voort te zetten en uit te breiden.”

Engelse stijl

Het vak van patissier is Ritchie Soekhlal niet met de paplepel ingegoten. Hij volgde een opleiding communicatiewetenschappen, werkte in de luchtvaartwereld en probeerde een bedrijf in catering. Het bracht hem niet wat hij zocht. “Nu, als eigenaar van Tummers, voel ik mij als een vis in het water. Het is vanwege corona geen gemakkelijke tijd voor een startende ondernemer en de overname vorig jaar is ook echt een grote sprong geweest. Maar ik ben nog iedere dag blij dat ik die sprong heb gewaagd. Beko heeft mij bij allerlei facetten van deze overname uitstekend begeleid.”

Het is onder andere Carla Maquiné van Beko Verpakkingen die nog regelmatig de winkel in Heemstede bezoekt. Samen met de ondernemer werkt ze aan een nieuwe lijn verpakkingen, die past bij de huisstijl die Ritchie voor ogen heeft. “Ik houd van de Engelse en Franse stijl als het om patisserie gaat”, vertelt Ritchie. “Ons assortiment is sterk op de Franse patisserie gebaseerd: we hebben onder meer tartelettes en prachtige desserttaarten. Daarbij past een oud-Engelste huisstijl in pastelkleuren. Samen met Carla kom ik langzaam maar zeker tot een ommezwaai in de huisstijl die al vijftien jaar bestond en tot de look and feel die bij mij past en prettig voelt. Voorheen waren de verpakkingen wit met krullen en een vrij dominante kleur rood. Nu gaan we voor een totaal andere uitstraling. Een spannend proces, waarin ik als ondernemer uiteindelijk een klap op de plannen geef maar waarbij ik alle medewerkers steeds nauw betrokken heb.”

Meedenken

Ritchie heeft een bijzondere kleur blauw als basis van zijn huisstijl gekozen. “Een kleur die meebeweegt met het licht.” Daarbij gebruikt hij drie vaste steunkleuren: goudgeel (“omdat die kleur verwarmt en focus geeft”), roze (“vanwege de associatie met zoet”) en aqua (“omdat groen staat voor creativiteit”). Samen met Carla is hij kritisch door het bestaande assortiment verpakkingen gelopen. “Wat hebben we nodig? En hoeveel mag dat kosten? Ik wil beslist onderscheidend zijn en verpakking is heel belangrijk omdat het vaak het eerste is dat mensen van je zien. Maar uiteindelijk blijft het ook verpakking. Vanuit Beko Verpakkingen krijg ik slimme tips om niet meteen overal de hoofdprijs voor uit te geven. Ze laten me goed kijken naar het doel en denken met me mee. Een gekleurd vloeipapier in een neutraal tasje haalt een verpakking bijvoorbeeld ook enorm op. Soms is dat al voldoende.”

Schnittdozen met venster

Ritchie heeft inmiddels al zijn verpakkingen bij Beko Verpakkingen ondergebracht. “Nu wil ik me ook houden aan wat we gekozen hebben. Het is soms heel verleidelijk om in de groothandel iets mee te nemen wat je leuk vindt, maar ik blijf nu heel bewust bij onze huisstijl. Daarmee laten we zien wie wat zijn en wat we doen: dat imago is ontzettend belangrijk.” Voor zijn bonbons heeft Ritchie voor de nieuwste lijn ‘Natura’-verpakkingen van Beko Verpakkingen gekozen: doosjes in de uitgesproken kleur blauw van Tummers met een ambachtelijke uitstraling. Op zijn gebaksdozen en koekverpakkingen in de kleuren van de huisstijl staan standaard de basisallergenen waarmee het bedrijf werkt voorgedrukt en ook is er een bewaaradvies opgenomen. “Ik heb nieuwe dozen laten maken voor onze schnitten en sloffen: met een venster, zodat je het product zowel van boven als van de zijkant kunt zien. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld de verkoop aan supermarkten, omdat je het gebak zodoende op verschillende manieren kunt presenteren.”

Zijn focus ligt overigens niet op het derde kanaal. “Ik heb bewust voor één winkel gekozen en wil me daar nu helemaal op concentreren. Het bestaande derde kanaal heb ik enigszins afgebouwd; mijn winkel moet het voor mij doen. Ik kan er meer mooie producten kwijt, de marges zijn er hoger en bovendien wordt er direct afgerekend.” Ruim een derde van de jaaromzet bij Tummers Patisserie Passionelle is afkomstig van de befaamde aardbeienslof. “De aardbeienslof is bij ons het hele jaar door verkrijgbaar; bij voorkeur met Hollandse aardbeien, al komen die soms natuurlijk wel uit de kas. We worden begeleid door een kweker, die ons op de beste adressen en rassen wijst.”

Niet uitknijpen

Afgelopen jaar heeft Ritchie het enigszins rustig aan gedaan wat de verpakkingen voor de decembermaand betreft. “Ik wilde me als beginnend ondernemer niet meteen in de schulden steken.” Dit jaar staat hij echter al voor de zomer in de startblokken. “Ik weet nu beter wat mijn klanten willen en wat hen beweegt. Daarom laat ik nu al dozen voor mijn stollen en amandelstaven ontwerpen.”

Hij waardeert het zeer dat Beko Verpakkingen hem niet per definitie de duurste verpakkingen probeert te verkopen. “Carla begrijpt dat ik een starter ben en wijst me soms op onnodige kosten. Ik wil het liefst meteen alles tiptop in orde hebben, maar zij stelt dan bijvoorbeeld een standaardverpakking met een leuke sticker voor. Zo voel ik mij als ondernemer écht geholpen. Het is fijn om een leverancier te hebben die je niet uitknijpt zolang het kan, maar juist met je meedenkt en je een mooie toekomst gunt.”

Ook interessant om te lezen

    Bestel nu via onze webshop
    Beko Verpakkingen
    Bestel nu via onze webshop
    Gemakkelijk en snel bestellen via onze nieuwe webshop. Registreer nu!
    beko verpakkingen
    beko verpakkingen
    Help ons een handje mee
    Beko Verpakkingen
    Help ons een handje mee
    Help ons een handje mee en bestel tijdig uw verpakkingen, zodat iedereen zijn verpakkingen op tijd binnen krijgt.
    beko verpakkingen
    beko verpakkingen
    Interactieve najaarsbrochure
    Beko Verpakkingen
    Interactieve najaarsbrochure
    Al uw najaarsverpakkingen met een Klik! Bekijk de interactieve brochure.
    beko verpakkingen
    beko verpakkingen