Menu
totaalpartner in business
Stellaard opnieuw succesvol met hulp Beko Techniek

Stellaard opnieuw succesvol met hulp Beko Techniek

27 November 2018
Eén keer vaker opstaan dan vallen

Wanneer Alex Stellaard in 2015 vanwege privéomstandigheden zijn bedrijf in Utrecht moet verkopen, moet hij het roer drastisch omgooien. “Ik heb best veel aanbiedingen gehad om elders te komen werken. Zowel vanuit de bakkerij als vanuit de horeca. Maar ik wilde heel graag nog eens voor mijzelf beginnen.” Nog datzelfde jaar start hij met Brood by Alex. Met hulp van Beko Techniek richt hij eerst een Bakery Market en twee jaar later toch ook weer een complete bakkerij in. “Je valt en staat weer op. Mijn hart ligt in de bakkerij.”

door Linda van ’t Land

De 59-jarige Alex Stellaard is een geboren bakker en werkt al vanaf zijn vijftiende in de bakkerij. Hij begon ooit als Versbakkerij Stellaard met een kleine winkel op de hoek van de Rijnlaan in Utrecht, groeide heel groot tot een zeer moderne bakkerij op een industrieterrein in Nieuwegein met negen winkels en moest na een vechtscheiding opnieuw klein verder. Versbakkerij Stellaard, het bedrijf dat hij per 1 januari 2015 vanwege de eisen van zijn ex-vrouw noodgedwongen verkoopt, gaat tot zijn verdriet maar buiten zijn schuld om een half jaar later al failliet. Zelf start hij dat jaar met één winkelbakkerij onder de naam Brood by Alex. Eind 2017 richt hij met hulp van Beko Techniek toch ook weer een compleet nieuwe bakkerij in. “Wanneer je lekker brood bakt, weet men je altijd weer te vinden. Zelfs in een hutje op de hei. Oude afnemers kwamen bij me terug en de enige winkel die ik destijds buiten de verkoop had gehouden en voor een euro overnam met alle lopende contracten, heb ik – eveneens met hulp van Beko Techniek - ingericht als een Bakery Market. Ik had het concept al in Londen gezien en was daar meteen enthousiast over. Mijn winkel in het overdekte winkelcentrum van Kanaleneiland heeft er de perfecte afmetingen voor: zo’n negentig vierkante meter, rechttoe rechtaan, met een gevel direct aan het looppad voor winkelend publiek.”

Curator op jacht
Eind goed, al goed? Helaas, ook het leven van Alex Stellaard is geen sprookje. In 2017 krijgt de curator die het faillissement van Versbakkerij Stellaard heeft begeleid er lucht van dat Brood by Alex zeer succesvol is. “Hij wilde mij voor één miljoen euro verantwoordelijk stellen voor het faillissement, omdat ik een jaar na dato nog verantwoordelijk zou zijn voor de BV.” Na veel gedoe, een hoop onderhandelen en de inzet van een advocaat moet Alex uiteindelijk alleen een aanvullend bedrag betalen voor zijn winkelpand aan de Hammerskjoldhof. “Maar ook dat hadden mijn nieuwe partner Gerrie en ik niet zomaar op de plank liggen. Nu kunnen we ons gelukkig eindelijk volledig op de toekomst richten. Het is allemaal zeer ontmoedigend geweest. Maar je moet áltijd positief blijven denken.”

Iedere week geplust

Inmiddels gaan de zaken goed bij Brood by Alex. In drie jaar tijd is de omzet verdrievoudigd en er wordt nog iedere week geplust. Brood by Alex bestaat nu uit de Bakery Market op Kanaleneiland en een winkel aan de Rijnlaan: de allereerste winkel die Alex ooit in bezit had en tegenwoordig huurt van de huidige eigenaar. Bovendien heeft hij schuin tegenover de Bakery Market op Kanaleneiland die volledig nieuwe bakkerij ingericht, in een oud kantoor van de Rabobank. Een uitstekende zichtlocatie met een grote glazen pui, waardoor voorbijgangers goed kunnen zien wat er binnen gebeurt. Alex heeft er zeer bewust voor gekozen de nachturen te schrappen en bakt vanaf zes uur ’s ochtends de gehele dag door. “Voor Gerrie en mij is het heerlijk werken. En richting de klant is het perfect: zij zien de hele dag reuring in onze bakkerij en ruiken de heerlijkste geuren. Dan is de gang naar de overkant om even iets in onze winkel mee te nemen snel gemaakt.”

Alex bakt tegenwoordig in twee fasen. “Meergranenbroden worden hier in de bakkerij tot tachtig procent afgebakken en gaan de volgende dag naar de winkels. Daar worden ze per drie of vier stuks afgebakken in de winkeloven. Als een broodsoort dreigt op te raken, hebben we binnen acht minuten vers brood op de plank. En een heerlijke geur in de winkel! Het mooie van bakken in twee fasen is dat je het brood meteen kunt snijden. Wij bakken dus eigenlijk vandaag voor morgen.” Ondanks herhaaldelijke experimenten is het hem nog niet gelukt ook wit- en bruinbrood in twee fasen te bakken. “Ik krijg dat niet voor elkaar. En kwaliteit gaat boven alles. Daarom begint één bakker om drie uur ’s nachts. Hij bakt alle wit- en bruinbrood; de meergranen soorten doen wij overdag en verwerken we via de vriezer. In de winkel wordt kleinbrood, vloerbrood en luxe brood gebakken.”

Zelf verdiend
De bakkerij in het oude bankkantoor is volledig ingericht door Beko Techniek. “Natuurlijk”, roept Alex uit. “Wie zó goed is voor zijn klanten, kun je onmogelijk de rug toekeren. Zulke partijen blijf je trouw. Ik ben bovendien heel tevreden over de service en nazorg die Beko Techniek levert. Een machine kun je overal kopen. Het gaat óók om de periode erna. De monteurs komen direct als er iets is en het contact verloopt heel plezierig.” Beko Techniek heeft in de bakkerij onder andere twee deegmachines, een afmeetmachine, de afzuigkappen, oliebakken, een elektrische rotatieoven, een koelinstallatie op basis van water, alle wagens met bakplaten en alle ovenkarren met bakblikken geleverd. “En daar zie je tenminste nog iets van je geld in terug”, lacht Alex. “Om hier een bakkerij met driemaal 165 ampère te kunnen inrichten, moest er een heel grote stroomkabel van 165 meter worden getrokken – helemaal onder het winkelcentrum door. Kosten: € 25.000. Van dat soort infrastructuur zie je niets meer terug. Dat is met machines toch anders.”

Trots vertelt hij dat hij de inrichting van de bakkerij helemaal zelf heeft gefinancierd. “In de winkel aan de overkant hadden we dit al verdiend. Prachtig toch? We verwerken inmiddels weer 3,5 ton bloem per week.” Brood by Alex heeft na heel veel tegenslag van Alex Stellaard een gelukkig man gemaakt. “Gerrie en ik werken hier de hele dag samen en gaan samen weer naar huis, naar onze fijne plek aan het water. We hebben het heel goed zo. Als je een goede bakker en ondernemer bent, waarom zou je er dan niet nog een keertje voor gaan?”

Ook interessant om te lezen

    Samenwerking Beko Techniek en Elpress
    BEKO TECHNIEK | ELPRESS
    Samenwerking Beko Techniek en Elpress
    Beko Techniek & Elpress, marktleider industriële hygiëne gaan samenwerking aan >>
    beko-techniek
    beko-techniek
    Assortimentsuitbreiding met XpressChef
    BEKO TECHNIEK | XpressChef™
    Assortimentsuitbreiding met XpressChef
    High speed ovens voor supersnelle bereiding van producten voor lunchroom of to-go >>
    beko-techniek
    beko-techniek
    Exclusieve samenwerking tussen Circ en Beko Techniek
    BEKO TECHNIEK | CIRC
    Exclusieve samenwerking tussen Circ en Beko Techniek
    Circ's biovergisters maken het mogelijk om bakkerijreststoffen om te zetten naar hernieuwbare energiebronnen >>
    beko-techniek
    beko-techniek