Menu
totaalpartner in business

Service en onderhoud bij Echte Bakker Meinders

07 augustus 2020
Heel soms kiest Ruben Meinders voor een machine van de concurrent. Of er stond al iets in een winkel die hij voor Echte Bakker Meinders overnam. Maar over het algemeen legt hij zijn vragen voor machines, onderhoud en service bij Beko Techniek neer. “Het zijn gewoon heel fijne jongens! En vakmensen bovendien.”

door Linda van ’t Land

Pain Rubèn is een van de specialiteiten van Ruben Meinders, als negende generatie eigenaar van Echte Bakker Meinders. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1824 en mag zich zelfs bij koninklijke beschikking Hofleverancier noemen. Vijf winkels zijn er: in Rijssen, Goor, Wierden, Markelo en Almelo. Tegenwoordig wordt het meeste brood en banket gebakken in de centrale bakker in Almelo. Maar dat Pain Rubèn, een assortiment van dertig verschillende soorten desembroden, bakt Ruben Meinders sinds 2012 in zijn oude bakkerij in Rijssen. “Op donderdag, vrijdag en zaterdag sta ik zelf bij de oven en werk in het zicht van de klant. Zij vinden het geweldig om de bakker in actie te zien en het brood vers uit de oven te zien komen. En natuurlijk bakken we dan ook weleens een boterkoek of iets anders tussendoor.”

Zelf kiezen

Met acht generaties bakkers vóór zich is het vak Ruben met de pollepel ingegoten. Veel kennis en kunde heeft hij dan ook van zijn vader geleerd. “Mijn vader deed graag zaken met Van Keulen in Nijverdal. Dat contact heb ik vanzelfsprekend overgenomen, totdat dit een vestiging van Beko Techniek werd. Sindsdien werk ik samen met Beko Techniek. En dat bevalt me uitstekend. Ik vind het plezierig om een servicepunt in de buurt te hebben, zodat de monteurs niet eerst twee uur onderweg zijn als er echt iets aan de hand is. We werken bovendien heel prettig samen. Het zal wel Twents zijn, maar ik wil kunnen vertrouwen op wat we afspreken. Dat vertrouwen heeft Beko Techniek nog nooit beschaamd.”

Kritisch blijft Ruben als rechtgeaarde ondernemer wel. “Als ik iets nieuws wil aanschaffen, kijk ik eerst overal rond en vergelijk specificaties en prijzen. Op basis van wat ik zelf wil, maak ik mijn keuze. Die leg ik éérst aan Beko Techniek voor. Ik probeer het over het algemeen eerst bij hen voor elkaar te krijgen, omdat ik bij voorkeur met mijn vaste leverancier werk. Maar uiteindelijk wil ik wel kunnen aanschaffen wat ik zelf wil hebben. Daarom ben ik niet zo eenkennig dat ik nooit voor een ander kies.”

Service is maatwerk

Gaat het om service en onderhoud, dan is dat wat Ruben betreft een ander verhaal. “Goede service leveren op je apparatuur en goed op elkaar ingespeeld raken kost minimaal een jaar. Het is zonder meer maatwerk. Daarom vertrouw ik hiervoor volledig op het serviceteam van Beko Techniek. Zij kennen ons en zij kennen de bakkerij, dus ze weten hoe wij werken en wat wij nodig hebben. De monteurs komen iedere maand en volgen hun eigen onderhoudsschema: ze weten precies op welk moment bij welke machine wat moet gebeuren. Alles wordt keurig vastgelegd, dus als er toch eens een storing is, kunnen ze zo in het systeem kijken om te zien wat de onderhoudshistorie is. Hierdoor kunnen ze soms zelfs op afstand helpen om een storing op te lossen.” Alle machines in de bakkerij van Echte Bakker Meinders zijn in het servicecontract opgenomen: van de kneders tot deegverwerkingsset en van de klutsers tot aan de kleinste gereedschappen.

“Alles gaat in goed overleg. Soms laten ze bijvoorbeeld weten dat een bandje lichte slijtage heeft. Prima, dan kunnen we er rekening mee houden dat die de volgende keer moet worden vervangen. Ook krijgen ze weleens tweedehands apparatuur aangeboden, waarover ze mij dan bellen: of het wellicht iets voor mij is? Ze kennen mijn werkwijze en mijn bakkerij, dus dat is ideaal. Soms nemen ze gebruikte apparatuur van mij over. Beko Techniek heeft zelf het onderhoud verzorgd, dus ze weten precies hoe de betreffende machine eraan toe is.”

Gevoelsmens

Ruben Meinders heeft die ochtend net de boekhouder op bezoek gehad. “Ondanks de coronacrisis mogen wij niet klagen. We komen voor geen enkele regeling in aanmerking en dat is een goed teken. Ik ben blij met de spreiding van onze omzet: een stukje horeca, een stukje derde kanaal, een stukje Top Bakkers en vijf winkels. Zelfs in deze moeilijke tijd houden we de omzet redelijk op peil. Klagen doen we dan ook niet.”

De bakker noemt zichzelf een gevoelsmens. Misschien is het ook daarom dat hij graag en vol overtuiging kiest voor de service van Beko Techniek. “Die jongens van het serviceteam uit Nijverdal: dat zijn gewoon heel fijne jongens! We hebben goed contact en het zijn vakmensen. Ik kan er echt niets anders van maken: een dikke pluim aan het team van Beko Techniek!”

Ook interessant om te lezen

    Ga jij voor de perfecte oliebol?
    Video
    Ga jij voor de perfecte oliebol?
    Beko Techniek, AB Mauri en Royal Smilde hebben een video vol handige tips gemaakt. Bekijk hem snel...
    Bakkerijbranche
    beko techniek
    Uitbreiding BO-serie
    Oliebollen
    Uitbreiding BO-serie
    Beko Techniek heeft haar traditionele lijn oliebollenbakapparaten uitgebreid. Nu zijn er twee eXtra-Large versies leverbaar: de BO300XL en de BO400XL.
    beko techniek
    Bakkerijbranche
    Jubileum voor Hygiëne Products en Beko Techniek
    Jubileum voor Hygiëne Products en Beko Techniek
    Jack Neeleman van HPI reikt aan Truus Polman van Beko Techniek de ‘gouden bezem’ uit als symbool van de 25-jarige samenwerking.
    Bakkerijbranche
    beko techniek