Kemper Kronos bij Bakkerij Floor van Lieshout

06 november 2017 |

Nieuwste generatie spiraalkneder brengt rust bij Bakkerij Floor van Lieshout

door Linda van 't Land

Kwaliteitsverbetering in bakproces
“We zijn bezig om de ruggengraat in het bedrijf te trekken”, vertelt Lars van Lieshout over het familiebedrijf dat al bijna een eeuw geleden door zijn opa is opgericht. “Of het nu om de winkels, de kwaliteit van onze producten of de rust op de werkvloer gaat: overal proberen we het proces te verbeteren en het bedrijf te versterken.” Twee nieuwe spiraalkneders van Kemper, geleverd door Beko Techniek, helpen hem daarbij in de bakkerij.



Bij Bakkerij Floor van Lieshout in Tilburg staat de volgende generatie te trappelen om het roer over te nemen. Vader Floor en moeder Maaike zijn nog altijd volledig eigenaar van de bakkerij, maar twee van hun vier zonen zijn inmiddels werkzaam in het bedrijf en een derde volgt de bakkersopleiding en komt eraan. “De laatste vijftien jaar is het bedrijf flink gegroeid”, vertelt oudste zoon Lars van Lieshout. “Mijn opa is het bedrijf gestart in 1922 en lange tijd heeft onze bakkerij drie of vier winkels gehad. Toen we een aantal grotere klanten uit het derde kanaal kwijtraakten, heeft mijn vader een strategische keuze gemaakt: we gaan voor uitbreiding van eigen winkels, zodat we meer eigen klanten hebben.”

Die beslissing heeft ertoe geleid dat Bakkerij Floor van Lieshout inmiddels twaalf winkels heeft in een straal van circa twintig minuten rondom Tilburg. Daarvoor zijn een kleine honderd medewerkers in dienst. “Ik ben eigenlijk vanzelf in het bedrijf gerold”, vertelt Lars. “Natuurlijk was ik van kinds af aan in de bakkerij te vinden. Pas tijdens mijn studie werd dat serieuzer.” Lars volgt geen opleiding tot brood- of banketbakker, maar kiest de bedrijfskundige kant. “Dat betekent dat ik heel anders dan mijn vader naar het bedrijf kijk. Ik let op besparingen en kijk waar we procesmatig tijd kunnen winnen. Momenteel houden we alle kernactiviteiten binnen het bedrijf tegen het licht: hoe kan het anders, duurzamer en wellicht beter?”

 

Kwaliteitsverbetering
Twee maanden geleden heeft hij twee spiraalkneders van Kemper aangeschaft: de Kronos Pro. Het zijn robuuste, betrouwbare kneders met een uitrijdbare deegkuip die mengt en kneedt volgens het 3-zones-kneedprincipe van Kemper. “Snelle, gelijkmatige en intensieve menging van grondstoffen zorgt voor een optimaal kneedresultaat”, toont Frank Teeuwen, vestigingsleider bij Beko Techniek in Weert. “Bakkerij van Lieshout heeft gekozen voor de Kronos Pro RVS voor 125 kilogram meel en 200 kilogram deeg.”

“Voorheen werkten we met twee verschillende kneders: een spiraalkneder en een UC-kneder”, vertelt Lars. “Dat geeft verschillende degen, die ook een ander rijsproces kennen, terwijl ze wel in dezelfde bollenkast liggen. Wij willen doorgroeien met het bedrijf en zijn constant op zoek naar kwaliteitsverbetering in onze processen. Daarvoor is continuïteit in de bakkerij heel belangrijk. Daarom hebben we besloten de vorige kneders te vervangen, hoewel ze technisch gezien nog niet versleten waren.”



Meer efficiency

In de nieuwe kneders worden grotere degen dan voorheen gedraaid. “Dat zorgt voor meer efficiency, want in plaats van zeven rondes draaien we nu nog vijf rondes”, vertelt Lars. “Zo moet de investering uiteindelijk zichzelf terugverdienen.” Hij is heel tevreden over de resultaten tot nu toe. “We zien een duidelijk verschil in het eindproduct. Alle degen zijn nu hetzelfde en dat zorgt voor mooie broden. Ook doordat je met een touchpanel de programma’s digitaal instelt, krijg je een constante kwaliteit. Dat is mooi, want de basis van ons product ligt uiteindelijk toch in de kneder.”

Voordat hij tot aanschaf van de twee Kronos-kneders overgaat, oriënteert Lars zich in de markt. “Ik ben bij diverse bakkers gaan kijken wat zij hebben staan en wat hun ervaringen zijn. Zo kom je verschillende merken tegen. Ik heb me laten adviseren over wat mijn collega’s wel of juist niet aanstaat bij hun eigen machines.” Het merk Kemper kent hij al, maar de Kronos-kneders zijn net nieuw op de markt.

“Het is vanwege de investering geen machine die je zo even vanuit een folder besteld”, erkent Frank Teeuwen. “Daarom hebben we de kneder een aantal dagen op proef bij Bakkerij Van Lieshout neergezet. Zo kunnen juist ook de gebruikers op de werkvloer overtuigd raken van de machine.” “Een goede service”, noemt Lars dat. “Ik kan met al mijn vragen op het gebied van machines sowieso goed bij Beko Techniek terecht. Ik geef aan wat ik wil en zij denken mee over hoe we dat kunnen realiseren. Beko Techniek hanteert een praktische benadering van technische problemen. Samen denken we in concrete oplossingen.”



Bollenkast vergroot
Door de komst van de nieuwe kneders is ook de bollenkast in Bakkerij Van Lieshout door Beko Techniek vergroot. “Op een gegeven moment moesten we stoppen met invoeren, omdat de bollenkast vol liep”, vertelt Lars. “Nu hebben we er meer schommels ingehangen, waardoor er circa driehonderd extra deegstukken in de kast kunnen. Dat zorgt voor veel rust op de werkvloer. We gebruiken de kneders efficiënt doordat we kunnen doordraaien en krijgen hierdoor een constant product. Daardoor hoef je ook in de opmaakmachine veel minder bij te stellen.”

Vader Floor kijkt even om de hoek om te horen wat zijn zoons allemaal vertellen. Dan zegt hij: “Ik deed het altijd op Fingerspitzengefühl. De jongens kijken meer naar de cijfers: dat is de nieuwe generatie en dat is goed. Maar ze moeten óók weten wat er op de werkvloer gebeurt!” Lars grinnikt ervan. “Mijn broers en ik zorgen ervoor zorgen dat dit schip blijft varen. Maar er valt hier zoveel meer te halen dan door alleen maar met je handen te werken. Samen met het team werken we aan groei in omzet, afzetpunten én kwaliteit.”
(door Linda van 't Land | fotografie Bakkers in Bedrijf | Oscar van der Wijk)

Terug naar overzicht