Bakkerij Dunselman vertrouwt op Beko Techniek
26 February 2017
Een meer dan honderdvijftig jaar oud familiebedrijf dat nog steeds groeiende is: dat vraagt om vakmanschap en visie. Bakker Peter Dunselman uit Den Helder roept daarbij regelmatig de hulp in van Beko Techniek. “Ik krijg tips en adviezen waar ik veel aan heb. En als ze het zelf niet weten of kunnen leveren, noemen ze altijd een betrouwbare partij die het wél kan.”door Linda van ’t Land
Acht jaar geleden heeft Bakkerij Dunselman een productiebakkerij aan de rand van Den Helder gebouwd. Van hieruit worden sindsdien de vijf winkels in Den Helder en Julianadorp dagelijks vers beleverd. “Een derde van onze omzet gaat daarnaast buiten onze winkels om, via het derde kanaal”, vertelt eigenaar Peter Dunselman. “Die portefeuille klanten is heel divers: van horeca tot supermarkten en van zorginstellingen tot booreilanden.”
De zakelijke klantenkring is nog steeds groeiende. “Het is een tak van ons bedrijf waarin we voortdurend investeren”, aldus Dunselman. “Zo hebben we om deze groei aan te kunnen behoefte aan meer apparatuur om deeg te verwerken, aan meer vriesruimte en aan diverse logistieke verbeteringen.” Een hal naast de productiebakkerij wordt daarom momenteel ingericht om beter te kunnen verpakken, opslaan en distribueren. “De productiebakkerij is groot genoeg en heeft voldoende capaciteit. Het gaat om de stappen die we daarna zetten. Veel van onze producten worden op klantniveau gemaakt en moeten in een apart deel van het bedrijf kunnen worden opgeslagen. Bovendien hebben we regelmatig te maken met seizoensdrukte, bijvoorbeeld voor leveringen aan Spar-supermarkten en horecabedrijven op Texel en langs de kust. Voor die klanten bakken we veel BakeOff-producten en deze slaan we op in de vriezer.”
Tips en adviezen
Dunselman betrekt Commercieel Manager Richard Guldemundt van Beko Techniek regelmatig bij zijn plannen voor nieuwe investeringen. Zo ook bij de inrichting van zijn nieuwe logistieke ruimte. “Ik wil natuurlijk overleggen wat ik aan apparatuur nodig heb en of Beko Techniek dat kan leveren. Maar ik krijg van Richard ook nuttige tips en adviezen. Zo heeft hij me aangeraden om een technisch tekenbureau in te schakelen toen ik mijn plannen voor de herinrichting van de distributiehal met hem deelde. Dat is zeer waardevol gebleken.” Dunselman is hierdoor zeer tevreden over de samenwerking met Beko Techniek. “Ze zijn betrouwbaar en hebben veel kennis van zaken. Ook bieden ze je als ondernemer een goede onderhandelingspositie. Vrijwel alle apparatuur die ik nodig heb om een product te maken, afgezien van koel- en vriesruimten, is ondertussen uit hun gelederen afkomstig.”
En niet alleen de apparatuur en de adviezen stemmen Bakkerij Dunselman tevreden. Ook de service- en onderhoudscontracten die hij via Beko Techniek heeft afgesloten, brengen het bedrijf veel. “Wij zijn aangesloten bij het landelijke netwerk van Top Bakkers, die hun klanten een hoog niveau aan management en bedrijfsprocessen garanderen. Daarom zijn zij gecertificeerd volgens de norm NEN-EN-ISO 22000, een wereldwijd erkend managementsysteem voor voedselveiligheid. Zelf zijn wij nu ook FSSC 22000 gecertificeerd. Dit is voor onze manier van werken noodzakelijk.”
Servicecontract
Mede vanwege deze certificering heeft Bakkerij Dunselman gekozen voor een servicecontract van Beko Techniek: BT High. “Drie jaar geleden zijn wij voor service en periodiek onderhoud overgestapt naar Beko Techniek. In eerste instantie leek dat vanwege de uurtarieven duurder dan onze vorige aanbieder. Maar doordat je via zo’n vast contract voor controles en preventief onderhoud geen voorrijdkosten krijgt doorberekend, is het uiteindelijk zelfs goedkoper. Daarbij levert Beko Techniek uitstekende kwaliteit. Ze hebben een heel goed, volledig geautomatiseerd onderhoudsboek waarin per machine wordt bijgehouden wat de stand van zaken is en welk onderhoud er is gepleegd. Vrijwel iedere vier weken hebben we een monteur over de vloer. Dat Beko Techniek de machines zelf heeft geplaatst, kent natuurlijk veel voordelen. De monteurs kennen de apparatuur door en door. Ze weten precies wat ze hebben geleverd en wat de huidige staat is.”
In de serviceportal van Beko Techniek is een totaaloverzicht opgenomen van machinepark, onderhouds- en reparatiehistorie, werkbonnen en onderdelen. “Ideaal, zowel voor onszelf als voor de auditor die ons vanwege de certificering komt controleren”, vindt Dunselman. Door het onderhoudscontract dat hij heeft afgesloten, is hij bovendien verzekerd van hulp op elk moment van de dag als er onverhoopt toch iets mis gaat. “Binnen een uur is er iemand ter plaatse, óók als het middenin de nacht is. Dat is een fijn gevoel. Een productielijn die komt stil te liggen, is niet alleen een kostenpost maar veroorzaakt ook enorm veel stress in het bedrijf. Door ons servicecontract BT High is alles op ieder moment aantoonbaar en volkomen transparant. Voor certificering een noodzakelijke voorwaarde, voor mij als ondernemer een heel rustgevende gedachte.”
Ook interessant om te lezen
Sluiten
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
SluitenGeef aan welke nieuwsbrieven van Beko Coöperatie of de Beko-bedrijven u wilt ontvangen.