Van der Bijl uit Kollum trouwe klant Beko Groothandel

28 mei 2017 |

Toen Beko Groothandel begin dit jaar een informatiemiddag en rondleiding organiseerde op hun distributiecentrum Noord in Meppel, werd ook Bakkerij van der Bijl uit Kollum uitgenodigd. “Heel leuk, ook voor onze medewerkers uit de bakkerij”, aldus Anna van der Bijl. “Ze zagen van begin tot eind hoe een bestelling nu eigenlijk verloopt. Erg fijn dat Beko zulke initiatieven neemt. Je voelt je een gewaardeerde klant.”

door Linda van ’t Land

Iedere woensdag is het roombroodje in de aanbieding en in het weekend zijn tien stuks kleinbrood extra voordelig. Elke dag van de week heeft bij Bakkerij van der Bijl zijn eigen aanbieding. Die van de dinsdag is overigens het meest populair: dan is het brooddag in de winkels van Bakkerij van der Bijl en kosten diverse broodsoorten per twee slechts € 3,35. “Een aanbieding die bij onze regio past, omdat we hier nog veel gezinnen hebben die iedere dag meerdere broodtrommels te vullen hebben”, aldus de 29-jarige Anna van der Bijl. “Naast onze vaste aanbiedingen hebben we ook wisselende acties. Die producten zijn op dat moment niet persé in de reclame, maar zetten we wel even in de schijnwerpers. We instrueren onze winkeldames om de producten extra veel aandacht te geven en proberen op die manier een specialiteit of een nieuw product te promoten.”

Familiebedrijf
Bakkerij van der Bijl is een familiebedrijf, dat al 52 jaar bestaat. De bakkerij is gevestigd in het Friese Kollum en heeft naast een winkel bij de bakkerij ook filialen in Buitenpost, Drogeham, Dokkum en Surhuisterveen. “Onze winkels bevinden zich in een straal van ongeveer twintig kilometer rondom de bakkerij”, vertelt Anna. Ze is de oudste dochter van huidige eigenaren Sieb en Meta en werkt samen met haar broer Auke-Jacob en zus Hanneke mee in het bedrijf. “De bedoeling is dat mijn broer en ik uiteindelijk het bedrijf overnemen”, aldus Anna. “Op papier hebben we daarvoor dit jaar al het een en ander in werking gezet. Maar mijn ouders zijn nog jong, dus voorlopig doen we het met elkaar!”

Naar nog meer filialen is de familie niet actief op zoek. Wel wordt er bij de winkel in Kollum een klein horecagedeelte met circa twintig zitplaatsen gerealiseerd. “In Kollum heb je verder nergens een dergelijke voorziening”, aldus Anna. “Wij zien dit als een service richting onze klanten én het dorp.”

Friese specialiteiten
Zowel de brood- als de banketproducten binnen Bakkerij van der Bijl worden vrijwel allemaal zelf gemaakt. Opvallend is natuurlijk het assortiment Friese specialiteiten: van roggebrood en Oranjekoek tot Fryske Dúmkes en suikerbrood. Daarnaast biedt de Friese bakkerij een groot assortiment koek aan. De grondstoffen voor al deze producten worden geleverd door Beko Groothandel. “We zijn al jarenlang lid van Beko en bestellen er iedere week wat we nodig hebben, tot grote tevredenheid.” Auke-Jacob maakt bij de wekelijkse bestelling op maandag in het digitale bestelsysteem graag gebruik van de knop, waarmee hij de standaardbestelling van het bedrijf kan inzien. “Zo weet je zeker dat je niets vergeet.”

Iedere woensdag komt er vanuit het distributiecentrum van Beko in Meppel een vrachtwagen voorrijden met de bestelling: margarine, verschillende soorten suiker, jams, pudding, rozijnen, verse appelstukjes, koekcrème en allerlei meergranen soorten. “Zowel de gekoelde als de ongekoelde producten komen met één vrachtwagen aan”, aldus Anna. “Binnen onze bakkerij is één persoon verantwoordelijk voor de levering. Hij controleert wat we binnen krijgen en of dat klopt met de bestelling die we hebben gedaan. Hierna worden de diverse producten met een goederenlift over de verschillende afdelingen verspreid.” Soms, wanneer een grotere klant een bijzondere aanvraag doet, heeft Bakkerij van der Bijl op stel en sprong aanvullende of meer grondstoffen nodig. “In dat geval levert Beko in goed overleg ook tussendoor nog een keer.”

Ideaal vindt de familie Van der Bijl het dat producten die rechtstreeks door een andere leverancier in het bedrijf worden aangeleverd, zoals de slagroom in tanks door FrieslandCampina en de meel door grondstoffenleveranciers direct in de silo’s, toch via Beko worden afgerekend. “Zo hebben wij slechts één factuur voor al onze grondstoffen”, aldus Anna. “Wel zo overzichtelijk.”

Accountmanager
Heel regelmatig is er contact met accountmanager Simon de Boer van Beko Groothandel. “Hij bespreekt met ons de hoeveelheden grondstoffen die we afnemen en laat zien waar onze bestellingen afwijken van wat we normaliter bestellen. Dan bekijken we samen of daarvoor een aantoonbare reden is en of we daar, als er bijvoorbeeld sprake is van een verminderde verkoop, wellicht iets aan kunnen veranderen. Ook introduceert Simon nieuwe producten bij ons en vertelt over eventuele acties van leveranciers.”

Anna vindt het plezierig dat Beko Groothandel onderdeel uitmaakt van een veel grotere organisatie. “Als wij er in de bakkerij tegenaan lopen dat we voor een bepaald product een bijpassend doosje nodig hebben, bespreken we dat óók met Simon. Al onze verpakkingen voor brood en banket worden namelijk klantspecifiek bedrukt door Beko Verpakkingen. Zij leveren eveneens de blisterverpakkingen, waarin onze producten in de acht supermarkten die wij beleveren worden verkocht. Bovendien levert Beko desgewenst advies en een stukje techniek, als dat nodig is. Beko is veel meer dan grondstoffen alleen. Ze staan altijd voor ons klaar en dingen worden snel opgelost. We zijn heel tevreden over onze samenwerking.”

Terug naar overzicht