Menu
totaalpartner in business

Leden mogen Anton van der Most bellen

22 oktober 2017
“Ik wil ook weleens een boze bakker aan de telefoon”, stelt Anton van der Most. Het ledenraadslid en bestuurslid van Beko Noord hoort nog weleens ontevreden geluiden in de sector over Beko. Maar hem persoonlijk bereiken ze zelden of nooit. “Je mág kritisch zijn, dat moet zelfs. Maar klaag dan niet bij bijvoorbeeld de chauffeurs. Wie kritiek heeft op Beko, moet zich melden tot het bestuur of de ledenraad. En dat helpt écht.”

door Linda van ’t Land

“Dit is een van de gelukkigste periodes in mijn leven”, zegt Anton van der Most, eigenaar van Bakkerij van der Most in Lemelerveld, stellig. “Als 62-jarige werk ik nu in een bedrijf dat volop in de flow zit. Bovendien kent het bedrijf door het aantreden van onze zoon Mark een open einde. Dat is fantastisch. Ik had geen groter cadeau kunnen krijgen.”

Van der Most begon dertig jaar geleden samen met zijn vrouw een bakkerij in Lemelerveld. “Vier jaar later hebben we een filiaal geopend”, vertelt hij. “Maar ik wilde beslist niet op kantoor komen te zitten. Ik ben bakker in hart en nieren en wil in de bakkerij blijven. Daarom wilde ik niet nog meer filialen.” Eén zoon krijgt het echtpaar: de nu 31-jarige Mark. “Hij is geen bakker”, weet Van der Most zeker. “Dus hij mocht van mij nooit het bedrijf overnemen. Ik heb hem gezegd dat hij de bakkerij niet kon krijgen en dat hij wat anders moest gaan zoeken.”

Structuur
Maar wanneer Mark zijn studie heeft afgerond en begint rond te kijken naar een ander eigen bedrijf, begint er toch wat te kriebelen bij Van der Most. “Dat vond ik toch ook zonde, dat hij iets heel nieuws zou opstarten. Daarom hebben we hem tot manager en financiële man binnen ons bedrijf benoemd. En meteen plannen gemaakt voor de toekomst. We hebben een nieuwe bakkerij van zevenhonderd vierkante meter laten bouwen en vier extra filialen geopend. Het was in 2008, aan de vooravond van de economische crisis. Maar het gaat fantastisch. We hebben nu 63 mensen aan het werk en zes winkels in totaal. Ik wilde niet op kantoor en mijn zoon is geen bakker: dit is de ideale situatie.”

Zoon Mark heeft volgens vader Anton vooral structuur aangebracht in het bedrijf. “Hij gaat met mensen om de tafel en voert bijvoorbeeld ieder jaar functioneringsgesprekken. Ik heb daarvoor nooit het geduld gehad: bij mij wisten mensen binnen vijf minuten hoe het zat. Mark is veel liever; hij heeft het karakter van zijn moeder. En hij vraagt dóór, wanneer er iets speelt bij werknemers. Dat is belangrijk en werkt uitstekend.”

Streekproduct
Zo’n 85 procent van de omzet loopt via de zes winkels; de rest komt via het derde kanaal. “We leveren onder andere Dalfser moppen aan supermarkten in de buurt; toch wel circa vier- à vijfhonderd pakjes in de week.” Ook maakt de bakkerij pastaproducten, gemaakt van volledig in het Vechtdal gezaaide, geoogste, gepelde en gemalen spelt. Mede door toevoeging van vrije uitloop eieren die eveneens uit het Vechtdal komen, is de pasta een prachtig streekproduct. “We leveren onze Vechtdal Pasta aan boerderijwinkels en stoppen het bijvoorbeeld in kerstpakketten. Wanneer in het weekend de ovens niet nodig zijn voor de bakkerij, drogen wij de pasta.”

De pasta wordt, net als bijvoorbeeld koekjes en pepernoten, voor Bakkerij van der Most ingepakt door mensen met een verstandelijke beperking. “Iets doen voor de medemens loopt als een rode draad door ons bedrijf”, aldus Van der Most. “Dat heb ik van huis uit meegekregen. Ik word er blij van!”

Ledenraad
Wellicht dat hij mede daarom sinds twee jaar in het bestuur van de ledenraad van Beko Noord zit. “Ik was nieuwsgierig naar de coöperatieve gedachte achter Beko”, verklaart Van der Most die beslissing. “Ik heb dat al vaak zien misgaan. Maar bij Beko ben ik onder de indruk geraakt van wat de coöperatie voor de ambachtelijke bakker betekent. Beko is het moreel verplicht om met een goede prijs voor de bakker te komen. Maar als er toch wat overblijft, profiteren we daar allemaal van.”

Van der Most vindt de organisatie van Beko een stevige steun in de rug van de ambachtelijke bakkerij. “Ik zou weleens willen zien hoe het met de bakkerijbranche was gesteld wanneer alle bakkers individueel zouden moeten inkopen. Bovendien hebben bakkers écht wat te vertellen bij Beko. In de ledenraad zitten zestien ambachtelijke bakkers, die rechtstreeks met de directeur praten. Dat werkt; voor zowel grote als kleinere bakkers.”

Beko Groothandel
Zelf werkt Bakkerij van der Most al vanaf de oprichting van het bedrijf plezierig samen met onder andere Beko Groothandel. “We maken veel zelf, dus we hebben een breed scala aan ingrediënten nodig. Die worden ons heel plezierig door Beko Groothandel aangeleverd. De bezorging van bijvoorbeeld krenten, rozijnen, suiker, maïs en zaden of pitten gebeurt wekelijks via rolcontainers, die zo in onze koelingen of vriezers worden gezet. Ook met accountmanager Rob Braaksma hebben we prettig contact. Hij komt niet te vaak en alleen wanneer hij iets te vertellen heeft.”

De chauffeurs van Beko Groothandel krijgen eveneens een compliment van Van der Most. “Ze zijn altijd vriendelijk.” Mede daarom stoort het hem dat juist deze chauffeurs nog weleens de wind van voren krijgen wanneer bakkers ontevreden zijn over Beko. “Die chauffeurs moet je met rust laten, daar moet je normaal tegen doen. Als je iets hebt, moet je je wenden tot de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn: de ledenraad of het bestuur. Uit je onvrede bij de mensen die daarvoor zijn aangesteld. Mij mogen bakkers in ieder geval altijd bellen! Ik ga graag het gesprek aan, want ik geloof oprecht in de coöperatieve gedachte van Beko.”  

(De telefoonnummers van bestuur en ledenraad vindt u de site van Beko Coöperatie.)

Ook interessant om te lezen

    Bakker Hein Beerse helpt Beko koers te houden
    Lid in beeld
    Bakker Hein Beerse helpt Beko koers te houden
    Het coöperatieve gedachtegoed is bij Hein Beerse diep ingesleten. "Ik wil bewaken waarvoor we zijn opgericht".
    Lid in beeld
    beko groothandel
    Van der Bijl uit Kollum trouwe klant Beko Groothandel
    Lid in beeld
    Van der Bijl uit Kollum trouwe klant Beko Groothandel
    ‘Beko is méér dan grondstoffen alleen’, aldus Anna van der Bijl. "Wij voelen ons een gewaardeerde klant”
    Lid in beeld
    beko groothandel