Van Meijel scoort met zijn speculaas!

24 november 2017 |

Joop van Meijel, eigenaar van Van Meijel De Echte Bakker in Clinge, heeft tijdens de Beko Najaarsdagen 2017 maar liefst 3 prijzen in de wacht gesleept met zijn speculaas. In alle drie de categorieën (speculaasjes, speculaas met amandelen en gevulde speculaas) was hij de beste van de provincie Zeeland. Ook in voorgaande edities is hij in verschillende categorieën de beste van Zeeland geworden.

We hebben Joop gevraagd naar zijn ervaring met de keuring en het behaalde resultaat.

Wat is voor jullie de reden om mee te doen?
Wij zijn altijd kritisch op onze productkwaliteit en constant bezig om dit te verbeteren. Meedoen aan keuringen helpt ons hierbij. Je krijgt een onafhankelijk oordeel en vaak verbeterpunten. Als je als bakker hiervoor open staat kun je steeds een stapje beter worden.

Hebben jullie speciale voorbereiding getroffen voor de keuringen?

Wij bakken het hele jaar door speculaas dus wat dat betreft hoeven wij er niet ‘weer in te komen’ in het najaar. De amandelspeculaasjes waren voor ons wel nieuw, die hadden we nog nooit gemaakt. Ik heb in oude receptenboeken gezocht naar een geschikt recept en was best tevreden met het resultaat. En de jury blijkbaar ook!

Wat is het effect van het behaalde resultaat op uw verkoop?
Nou, dat kunnen we wel merken in de winkel hoor! We krijgen nog steeds felicitaties en ook de verkoop gaat goed. We verkopen nu zo’n 30% meer speculaas dan vorig jaar. We laten de speculaas volop proeven, het is leuk om te zien dat de klanten er zo enthousiast over zijn.
Daarnaast straalt zo’n resultaat ook af op de andere producten. Ook met onze bolussen zijn we al meerdere keren in de prijzen gevallen. In de ogen van de klant ben je daardoor een goede kwaliteitsbakker.

Heeft u nog tips voor andere bakkers?

Eigenlijk niet echt. Gewoon goed op de details letten en netjes werken is eigenlijk het belangrijkste.

Tot slot: Waarom moet aan bakker meedoen aan de Beko speculaaskeuringen?

Om zijn eigen productkwaliteit te verbeteren en daarmee zijn eigen klant tevreden te stellen. Je moet wel openstaan voor ‘kritiek’ en bereid zijn daar ook iets mee te doen. De producten worden gekeurd door ervaren mensen, je moet daar als vakman van willen leren.
Natuurlijk is het mooi meegenomen als er een goede beoordeling behaald wordt. Dat is natuurlijk goed voor de omzet. Wij doen in ieder geval weer mee volgend jaar!

Terug naar overzicht