Menu
totaalpartner in business

Rick Verkerk aan het roer van familiebedrijf

18 januari 2022

Rick Verkerk is 35 jaar oud en staat aan het roer van familiebedrijf Bakker Verkerk in De Meern. Hij voelt zich volledig geaccepteerd als leidinggevende – óók door de medewerkers die hem nog als baby hebben gekend. “Je moet laten zien dat je verstand van zaken hebt en overal iets vanaf weten. Kennis is macht. Samen maken we er iets moois van!”

door Linda van ’t Land

Afgelopen jaar ontdekte een historicus dat Bakker Verkerk in De Meern al vierhonderd jaar bestaat. Daarmee behoort de bakkerij tot een van de oudste familiebedrijven in Nederland. “Een hele verantwoordelijkheid”, erkent Rick Verkerk, die nu sinds een paar jaar aan het roer staat van de onderneming. “Ik voel die druk zeker op mijn schouders en ik zou het heel erg vinden als het mij niet lukt om dit bedrijf te laten voortbestaan. Maar het verlamt me niet. Het stimuleert me juist om Bakker Verkerk te laten doorbloeien en te zijner tijd eventueel opnieuw door te geven aan een volgende generatie.”

Overnameproces

Rick Verkerk is de jongste van drie kinderen. Zijn twee oudere zussen hebben wel affiniteit met de bakkerijbranche: een van hen werkt ook mee in het bedrijf. Zij runt de winkels en helpt mee achter de schermen om alles goed te laten verlopen. Maar het is Rick die het ondernemerschap aandurft en vier jaar geleden de zaak van zijn vader Kees overneemt. “We hebben op dat moment als gezin veel gesprekken gevoerd over de eventuele overname. Je wilt geen scheve gezichten en het proces moet eerlijk verlopen. Het bedrijf is ten tijde van de overname getaxeerd, we hebben alles goed laten vastleggen bij een notaris en met een accountant de zaken uitvoerig doorgesproken.”

Ondernemer worden

Rick riep al op jonge leeftijd dat hij net als zijn vader bakker wilde worden. Hij werkt van jongs af aan mee in de bakkerij en begon zodoende helemaal onderaan. “Ik mocht schoonmaken en inpakken. Zo heb ik alle facetten van het werk in een bakkerij door de jaren heen leren kennen. Dat helpt mij ook nu als leidinggevende nog. Als je overal iets vanaf weet, nemen mensen gemakkelijk dingen van je aan. Samen bekijken we voortdurend hoe wij dingen nog slimmer of beter kunnen doen.”

Na de HAVO gaat hij naar de bakkersvakschool in Wageningen. “Toen ik daar klaar was, was ik nog jong en had absoluut niet het idee dat ik klaar was om een bedrijf te runnen”, vertelt Rick. “Daarom ben ik eerst nog een HBO-studie gaan doen: commerciële economie, waar ik veel leerde over onder andere marketing, presenteren en rapporten schrijven. Gedurende mijn opleiding heb ik diverse stages gelopen. Heel bewust bij zowel kleinere als grotere bakkersbedrijven en ook bij Beko Coöperatie, waar ik bij Helma Elemans op kantoor zat. Tijdens die stages leerde ik wat ik wel, maar zeker ook wat ik vooral niet wilde meenemen naar ons bedrijf. Ik heb het als zeer waardevol ervaren om diverse keren buiten de deur te kijken.” 

Twee winkels

Rick had wellicht nog wel een tijdje bij een andere bakkerij in loondienst willen werken om meer ervaring op te doen. Maar wanneer hij aan het laatste jaar van zijn HBO-opleiding bezig is, start zijn vader met een compleet nieuwe winkel in een nieuwbouwwijk van De Meern. “Mijn vader zei dat het goed zou zijn als ik vanaf dat moment kwam meedraaien in ons eigen bedrijf. En dat is een goede, waardevolle beslissing geweest: het was een uniek proces om een geheel nieuwe winkel op te bouwen en in te richten.”

Bakker Verkerk heeft momenteel twee winkels: één aan het Mereveldplein in De Meern en één in winkelcentrum Vleuterweide in Vleuten. De bakkerij is in De Meern gevestigd, maar staat los van de winkel. “We hebben een paar keer een derde winkel gehad, onder andere bij de bakkerij waar Bakker Verkerk ooit met de winkelverkoop is begonnen. We voelen ons echter prettig bij de omvang van twee filialen en hebben niet sterk de ambitie om veel groter te groeien, al sluiten we nooit onze ogen voor eventuele kansen die voorbij kunnen komen”, aldus Rick. “Binnen ons bedrijf kennen we momenteel iedereen, komen een paar keer per dag in beide winkels en kunnen snel schakelen. Het bevoorraden van de winkels doe ik zelf samen met de bakkers, waardoor we geen chauffeur nodig hebben en ik feeling houd met de winkelvloer en de winkeldames. Dat voelt heel plezierig.”

Blij met Beko-bedrijven

Zijn Boerendonker met pompoenpitten noemt Rick ‘het gebakje onder het brood’: “Zo lekker! Dat eet je voor je plezier.” Ook de saucijzenbroodjes zijn geliefd, net als het kleinbrood. “Wij bakken het op de vloer van de oven en schieten iedere plaat apart in. Dat is arbeidsintensief, maar levert ons de kwaliteit op die wij zoeken. Het brood is heel mals, heeft een mooi dun korstje en blijft lang lekker.”

De meeste grondstoffen worden geleverd door Beko Groothandel en Stolp International. Ook maakt Rick graag gebruik van de diensten en producten van andere Beko-bedrijven. “Onze verpakkingen worden door Beko Verpakkingen geleverd. Een groot deel van het machinepark komt bij Beko Techniek vandaan en wordt door hen onderhouden. Ik ben lid van MOC en MOC Young van Beko Advies, waar ik veel waardevolle kennis opdoe door regelmatig collega’s te ontmoeten. Ook maak ik gebruik van de brutowinstanalyse van Beko Advies: een tool, waarin alle actuele grondstofprijzen zijn opgenomen. Wij zetten onze recepten erin, zodat we snel kunnen zien wat de brutowinst per product is.”

Vader Kees Verkerk is jarenlang voorzitter geweest van het bestuur van Beko Coöperatie, waardoor een hechte band is ontstaan. “Het is niet zo dat wij onze ogen sluiten voor eventuele andere aanbieders. We blijven scherp op aanbiedingen en prijzen. Maar wij zijn een trouwe klant en voelen ons verbonden met de diverse Beko-bedrijven.”

Fantastisch vak

Rick staat dagelijks zelf in de productie. Dat betekent overigens niet dat hij voornamelijk in de nacht werkt. “Wij hebben ervoor gekozen met de remrijskast te werken en het proces iets anders in te richten. Wij maken onze degen aan het einde van de dag. De eerste bakker begint om half vijf en start direct met bakken. Door deze volgorde van het proces is de kleur van de korst soms iets minder mooi. Daar staat tegenover dat we veel minder nachturen hebben, wat onze medewerkers aantrekkelijk vinden. De klant hoor je er overigens niet over. Soms is het ook een kwestie van gewenning en opvoeding.”

De jonge ondernemer beseft dat hij in een vrij traditionele branche werkt. Dat ervaart hij echter niet als een belemmering. “Ik houd vast aan bepaalde tradities en aan wat goed is binnen ons bedrijf. Tegelijkertijd breng ik mijn eigen nuances aan. Aan het bakkersvak kun je helemaal je eigen draai geven! Je kunt er zoveel creativiteit in kwijt en prachtig inspelen op trends en actualiteiten. Voeding spreekt bovendien heel veel mensen aan. De meeste mensen vinden bakker een sympathiek beroep en de geur van versgebakken brood is populair. Wij hebben een fantastisch vak! Ik ben er trots op dat ik dit mag uitoefenen en doe dat iedere dag weer met enorm veel plezier.”

Ook interessant om te lezen

    Ik verkoop liever producten dan uren
    Lid in beeld
    Ik verkoop liever producten dan uren
    Wanneer zijn ouders overwegen hun goedlopende bakkerij in Barneveld te koop te zetten, stapt Remco van der Veer alsnog in het bakkersbedrijf.
    lid-in-beeld
    beko-coöperatie
    Broers willen bakkersvak stoer maken
    Lid in beeld
    Broers willen bakkersvak stoer maken
    Bakkerij Vliegendehond is al meer dan zestig jaar een begrip in Wolvega. Johan en Jordi zijn de vierde generatie.
    lid-in-beeld
    beko-coöperatie
    Derde generatie Bakkerij de Jager zorgt voor groei
    Lid in beeld
    Derde generatie Bakkerij de Jager zorgt voor groei
    Edwin en Astrid Kamper worden allebei boven de bakkerij van hun ouders in Leerdam geboren. Als derde generatie zetten broer en zus samen de schouders onder het familiebedrijf.
    lid-in-beeld
    beko-coöperatie