Menu
totaalpartner in business
René en Willemijn - Bakkerij Dijkzeul uit Vijfhuizen

René en Willemijn - Bakkerij Dijkzeul uit Vijfhuizen

17 June 2024

René en Willemijn Dijkzeul uit Vijfhuizen:

‘Wij willen een bakkerij zijn voor iedereen’

Al sinds 1872 wordt er brood gebakken aan de Kromme Spieringweg 535, middenin het pittoreske centrum van Vijfhuizen: een klein dorp in de gemeente Haarlemmermeer. Zeven generaties bakkers werkten inmiddels op deze locatie, maar nooit eerder ging de bakkerij over van vader op zoon. Totdat René Dijkzeul in 2015 samen met zijn vrouw Willemijn de zaak overnam van zijn ouders Hans en Alice


tekst: Linda van ’t Land | foto’s: Koos Groenewold

“Voor mij was het eigenlijk mijn hele leven zo klaar als een klontje dat ik bakker wilde worden”, aldus René Dijkzeul. “Mijn vader werkte vroeger in loondienst en is lange tijd op zoek geweest naar een eigen bedrijf. Er was altijd wel iets mis: de bakkerij was sterk verouderd, mijn moeder wilde niet mee of het was niet de goede locatie. Toen de bakkerij in Vijfhuizen te koop kwam, waarvan mijn vader op steenworp afstand is geboren, was de deal binnen een week rond. Ik was op dat moment negen jaar oud en heb sindsdien veel meegeholpen in het bedrijf. Mijn oudere broer vond er niet veel aan, maar de bakkerij had meteen mijn interesse. Op vrijdagavond sliep ik bij mijn oma om vervolgens op zaterdagochtend in alle vroegte richting de bakkerij te lopen, waar ik hielp met opruimen, schoonmaken en rozijnen wassen.”

Wederzijds begrip
Wanneer René (43) in 2015 de bakkerij overneemt van zijn ouders, vraagt hij zijn vrouw Willemijn (40) om ook in het bedrijf te komen werken. “Ik vond: we doen het samen of ik doe het niet. Een bakkerij runnen kun je in mijn beleving eigenlijk niet alleen. Het is bovendien plezierig wanneer je partner precies weet waarover je het hebt en je het echt samen kunt doen. Dat zorgt voor wederzijds begrip.” Willemijn is opgeleid tot orthoptist en is op dat moment net bevallen van hun derde kind. Toch besluit ze voor een carrière in het familiebedrijf te gaan. “Dat was een sprong in het diepe! Ik had al wel de webshop gebouwd en hielp natuurlijk mee als dat nodig was, dus ik voelde me zeker al betrokken bij het bedrijf. Maar er mijn eigen baan voor opgeven, dat was wel een stap. Ik dacht: ik ga het gewoon proberen. Inmiddels ben ik verantwoordelijk voor de winkel, de administratie, de webshop en de algehele verkoop binnen het bedrijf. We hebben samen 24 medewerkers, inclusief de zaterdaghulpen.”

Bakkerij Dijkzeul is een gemengd bedrijf, waar brood en banket en ook een deel chocolade zelf wordt gemaakt. René zou dolgraag starten met ijs, zeker sinds de enige ijssalon die Vijfhuizen rijk was is gesloten. “Ik vind ijs maken een leuk proces en ik gun dit dorp ook een ijssalon: het is een gezellig loopje in de avond en je treft elkaar weer eens. Op dit moment hebben we er in de winkel echter niet de ruimte voor en het vraagt ook veel van je bedrijf qua openingstijden. Wellicht dat we binnen afzienbare tijd wel ijs gaan maken, maar dat eerst via bekers uit een vriesmeubel gaan verkopen.” Hardlopers in het assortiment zijn de amandelkrullen, havermuesli- en chocoladekoeken, granolarepen en de huisgemaakte mergpijpjes, die niet met chocolade maar met amandelschaafsel worden afgewerkt. “Ook hebben we een eigen chocoladereep ontworpen met de skyline van de Haarlemmermeer, inclusief onze bakkerij, het Cruquiusgemaal en de Schipholtoren.”

Investeren en vernieuwen
In 2008 is de winkel compleet vernieuwd met een woonhuis erboven, waar het jonge gezin Dijkzeul nu zelf woont. Net voor corona is het pand vervolgens nog een aantal meters uitgebouwd om over voldoende vries- en koelruimte te beschikken. “We blijven voortdurend bezig met vernieuwing in het bedrijf. Willemijn werkt nu bijvoorbeeld met een online urenplanning, zodat medewerkers makkelijker kunnen zien met wie ze werken en wanneer ze worden verwacht. Alles wat we verdienen, vloeit terug in het bedrijf als investering. Hierdoor wordt de bakkerij steeds netter. We vinden het belangrijk om een modern bedrijf te zijn, juist ook voor onze medewerkers. Het is toch veel leuker om in een knappe bakkerij te werken dan in een sterk verouderde omgeving?” René lacht: “Mijn vrienden zeggen: gast, koop nou eens een echte motor! Maar ik vind het belangrijker om te investeren in ons bedrijf. Dat gaat nu vóór alle andere uitgaven.”

Veel van de machines in de bakkerij zijn geleverd door Beko Techniek. De grondstoffen worden grotendeels door Beko Groothandel bezorgd en ook Beko Advies speelt een belangrijke rol in het ondernemende bestaan van René en Willemijn. “We zijn lid van de M.O.C. van Beko Advies en vinden dat heel waardevol. Zelf waren we nooit zo van de cijfers. Als alles goed gaat, vinden wij het eigenlijk wel prima. Bij M.O.C. leren we hoe belangrijk het is om hier bewuster mee om te gaan, ook met het oog op de toekomst. We moeten scherp blijven qua inkoopprijzen en goede verkoopprijzen durven vragen.” Daarnaast is Bakkerij Dijkzeul lid van de Marketing Product Groepen (MPG) van Beko Advies. Hier delen bakkers hun kennis van grondstoffen tot consument. Ook vinden er op regelmatige basis bedrijfsbezoeken plaats. “Iedere bijeenkomst weer verzuchten we dat we er eigenlijk geen tijd voor hebben”, aldus Willemijn. “Maar zodra we dan onderweg zijn, krijgen we er toch veel zin in. Van iedere bijeenkomst worden we blij en door de contacten met anderen raak je altijd geïnspireerd.”

Toekomstbestendig
Door veel aandacht te besteden aan investeringen en verkoopprijzen werken René en Willemijn hard aan de toekomstbestendigheid van hun bedrijf. “We hebben geïnvesteerd in nieuwe ovens en ervoor gekozen één elektrische oven te nemen: we hadden er graag meer gewild, maar daarvoor krijgen we helaas onvoldoende stroom geleverd. We hebben daarnaast de rijskasten en de vriezer vernieuwd, wat aanzienlijk minder stroomverbruik oplevert.” Ook met het oog op de medewerkers kijken René en Willemijn naar duurzame inzetbaarheid. “Onze bakkers mogen ieder jaar een cursus uitzoeken bij het Bakery Institute in Zaandam, zodat zij eens buiten onze eigen bakkerij kunnen kijken en nieuwe dingen blijven leren. We brengen het geleerde niet altijd direct in de praktijk, maar het zorgt wel voor verrijking van kennis. Bovendien proberen we ons team op deze manier enthousiast te houden voor het vak.” De banketbakker met een interesse voor brood wordt uitgedaagd om te helpen bij het brood bakken. “Juist door onze bakkers heen en weer te schuiven tussen de diverse afdelingen in de bakkerij ontstaat er meer begrip voor elkaar en een beter groepsgevoel.”

Willemijn probeert op regelmatige basis een uitje te organiseren voor het gehele team. “Een deel van de kosten betalen we uit de fooienpot, omdat we vinden dat van fooien in de winkel ook de bakkers moeten profiteren. Zelf leggen we de rest bij. We vinden het belangrijk om nu en dan iets leuks met elkaar te doen buiten het bedrijf om, zodat onze medewerkers zich verbonden en gewaardeerd voelen. En als je bekend staat als een leuk, goed en gezellig bedrijf om bij te werken, vinden anderen het hopelijk ook interessant om bij je te komen solliciteren.”

Mooiste winkel van het land
René en Willemijn willen een bakkerij zijn voor iedereen. “We hebben in ons dorp te maken met traditionele Vijfhuizenaren én met veel jong, hip publiek dat net buiten de grote steden is gaan wonen. Dat maakt onze klantenkring heel divers. Zo’n tachtig procent van de omzet loopt via de winkel en we hebben ook een regiofunctie: er komen klanten vanuit Hoofddorp, Haarlem, Heemstede en Amstelveen, juist vanwege het kleinschalige karakter van ons bedrijf. Voor al deze mensen proberen we iets goeds en lekkers aan te bieden. Daardoor hebben we best een breed assortiment. We proberen in te spelen op de jonge klantenkring, door onder andere vegan producten aan te bieden en met Pasen supermooie, strakke en gekleurde paaseieren te maken. Maar de traditioneel opgemaakte eieren liepen toch weer harder. Ook verkopen we bijvoorbeeld veel meer klassieke chocoladebollen dan moderne taartjes. Kennelijk komen de meeste mensen toch bij de ambachtelijke bakker voor juist die klassiekers. En daar spelen wij graag op in. Volgend jaar zomer willen wij ons winkelinterieur vernieuwen en we vinden het heel belangrijk daarmee te bereiken dat iedereen die binnen komt meteen merkt dat je in een ambachtelijke bakkerij staat. Al zou je niet één product zien liggen, je moet de winkel herkennen als een bakkerij waar alles om beleving draait.” René zwijgt even en zegt dan met een grijns: “We leggen de lat heus niet heel hoog. Maar wij willen uiteindelijk wel de mooiste winkel van Nederland hebben.”

Ook interessant om te lezen

    Niels en Annefrouke - Echt bakker Van der Wal
    Niels en Annefrouke - Echt bakker Van der Wal
    Duurzame dromen heeft startende bakker Niels van der Wal uit Stiens genoeg. Maar de kosten gaan voor de baten uit en in een net overgenomen bedrijf moet er eerst geld worden verdiend. “Eerst het nodige, dan het nuttige.”
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Roadmap duurzaamheid
    Roadmap duurzaamheid
    Roadmap duurzaamheid
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Michel en Karin - Echte bakker Van Mook
    Michel en Karin - Echte bakker Van Mook
    Michel van Mook zit overal zelf bovenop, maar kan het ook heel goed loslaten. Dat vind hij juist het mooie van ondernemen. “Ik heb niet het gevoel dat ik het werk beter kan dan mijn medewerkers.”
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie