Menu
totaalpartner in business

Protocol verantwoord winkelen

24 maart 2020
Vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is een algemeen protocol Verantwoord Winkelen opgesteld. NBOV heeft, mede op verzoek van het ministerie, hieraan branchespecifieke punten toegevoegd. Wij doen een dringend beroep op alle ondernemers in de bakkerijbranche om dit protocol na te leven! Zo voorkomen we met elkaar dat er nog strengere maatregelen worden genomen.

Inleiding

1. Deze afspraken gelden voor alle detailhandelsactiviteiten.
2. Uitgangspunt is dat het helder en hanteerbaar is voor alle winkeliers, medewerkers en klanten.
3. Voor specifieke maatregelen wordt verwezen naar de branchegewijze voorlichting.
4. Ondernemers en klanten houden zich aan de RIVM-richtlijnen.
5. Brancheorganisaties, winkels en overheid communiceren over de afspraken. Winkels maken afspraken zichtbaar in en voor de winkel.

Protocol bepalingen

Voor de ondernemers:
• Regels hangen aan de buitenkant van de winkel en worden binnen herhaald.
• Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel.
• Geef in winkels het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak. 1 klant per 10 vierkante meter gaat uit van minimaal 1,5 meter rondom een persoon.
• Verkopers achter de counter houden 1,5 meter (zij-)afstand aan.
• Lever online bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
• Zorg voor maximale hygiëne, vooral bij de pinterminal.
• Haal samples, proeverijen, monsters, probeerartikelen uit de winkel. Niet inzetten op beleving.
• Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

Aanvullingen bakkerijbranche:
• Verpak alle producten voor en pas de hygiënemaatregelen toe.
• Beperk het aantal bestellingen in de winkel(s). Neem bij voorkeur alleen bestellingen aan via webshop, telefoon, e-mail of een boodschappenbriefje.
• Laat de bestellingen buiten afhalen of op een andere locatie waar de klanten niet de winkelruimte hoeven ingaan.
• Reserveer tijdsblokken voor het afhalen van de bestellingen. Zorg voor een georganiseerde aan- en afvoer en waarborg de 1,5 meter afstand.
• Bezorg bestellingen aan huis.
• Zorg voor vloermarkeringen waarop de 1,5 meter afstand duidelijk zichtbaar is. Hierop zal worden gecontroleerd door Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s).
• Maak duidelijke afspraken met uw personeel voor de werkzaamheden achter uw toonbank. Waarborg ook hier de 1,5 meter afstand.
• Aandacht voor ouderen: reserveer een apart tijdsblok voor het afhalen van bestellingen, bezorg de producten aan huis en neem de bestelling van buurtgenoten mee.

Voor de klanten:
• Houd 1,5 meter afstand, voor de winkel en in de winkel.
• Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel.
• Kom niet naar de winkel als je verkouden bent of griepklachten hebt.
• Doe doelgericht boodschappen en koop niet meer dan je nodig hebt.
• Raak alleen het product aan dat u nodig heeft.
• Volg altijd de aanwijzingen van het personeel.
• Betaal met pin of contactloos (pin of mobiel).
• Online bestelde producten worden geleverd tot de deur.
• Gebruik een winkelwagen indien aanwezig.

Ook interessant om te lezen

    Broodcampagne
    Bakkerijbranche
    Broodcampagne
    Meer brood op de plank! Met die intentie heeft het Nederlands Bakkerij Centrum een aanvraag bij de Europese Commissie ingediend voor een vervolg op de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’.
    Bakkerijbranche
    Training praktijkbegeleiders
    Bakkerijbranche
    Training praktijkbegeleiders
    Niveau 4 Boulanger studenten (schooljaar 2020/2021) hebben een leerbedrijf nodig.
    Bakkerijbranche
    NBA start online trainingen
    Bakkerijbranche
    NBA start online trainingen
    De Nationale Bakkerij Academie start vanaf mei met het geven van online trainingen voor broodbakkers, banketbakkers, productiemedewerkers en verkoopmedewerkers in de bakkerij.
    Bakkerijbranche