Menu
totaalpartner in business
Niels en Annefrouke - Echt bakker Van der Wal

Niels en Annefrouke - Echt bakker Van der Wal

23 May 2024
Echte Bakker Van der Wal wacht met duurzame investeringen

‘Eerst het nodige, dan het nuttige’

Duurzame dromen heeft startende bakker Niels van der Wal uit Stiens genoeg. “Ik zou wel zo’n leuk, elektrisch bestelwagentje willen à la Picnic. En ik zou graag investeren in een warmteterugwinningssysteem: zo zonde dat alle warmte van onze ovens zo de lucht in verdwijnt.” Maar de kosten gaan voor de baten uit en in een net overgenomen bedrijf moet er eerst geld worden verdiend. “Eerst het nodige, dan het nuttige.”

tekst: Linda van ’t Land | foto’s: Koos Groenewold

Ook al hebben zijn ouders of grootouders zelf nooit een bakkerij gehad, Niels van der Wal wist al op jonge leeftijd dat hij later bakker wil worden. “Toen ik op twaalfjarige leeftijd in schoolvakanties bij mijn Beppe ging logeren in Sloten, mocht ik bij Bakker Twijnstra in Oudemirdum komen helpen. Geweldig vond ik dat! Op mijn vijftiende ben ik aan een bakkerijopleiding in Leeuwarden begonnen, op mijn zestiende ging ik naar Wageningen. Ik heb stages gelopen en gewerkt bij grote en bekende namen in de regio: Bakkerij Sybesma in Boksum, De Korenbloem in Sneek, De Bakkers van Verloop in Gorredijk, Echte Bakker Posthuma in Wommels, Banketbakkerij Nijstad in Leeuwarden en Echte Bakker van der Kloet in Franeker. Vijf jaar geleden ben ik in dienst getreden bij Nico en Aeltsje de Groot in Stiens, vlakbij Leeuwarden, met de intentie dit bedrijf zelf over te nemen. Dat was in april 2022 een feit; een jaar voordat Nico de Groot vrij plotseling is overleden.”

Oars as oars
Kort na de overname houden Niels en zijn partner Annefrouke zoveel mogelijk bij het oude. “Pas na een klein jaar hebben we de bedrijfsnaam veranderd; ook om weer iets te vieren te hebben met onze klanten. Wel hebben we in plaats van de wekelijkse aanbiedingen van Nico en Aeltsje vrijwel meteen onze succesvolle actie ‘Oars As Oars’ ingevoerd, Fries voor ‘anders dan anders’. Iedere twee weken lanceren we onder deze naam een nieuw product, dat nog niet in ons assortiment zit. Dit is leuk voor onze medewerkers: zij kunnen met ideeën komen en maken regelmatig iets compleet nieuws. Ook onze stagiairs vinden het leuk om een product voor te stellen, bijvoorbeeld iets dat ze net op school hebben leren maken. Onze klanten maken op deze manier kennis met onze veelzijdigheid en ons vakmanschap. En als iets heel goed verkoopt, zoals bijvoorbeeld met de chocoladekoeken het geval was, dan houden we dat in het assortiment en kunnen we iets anders achterwege laten.”

Het assortiment van Echte Bakker van der Wal bevat veel streekproducten: Oranjekoek natuurlijk en reepkoeken zoals de suikerlatten, maar ook suikerbrood, roggebrood, kruidkoek, Friese dûmkes en Elfstedenkruisjes. “De vader van Nico heeft in de Tweede Wereldoorlog de Elfstedentocht gewonnen. Speciaal voor hem heeft Nico destijds een product ontwikkeld, dat we nog altijd in ons assortiment hebben.”

Duurzaam ondernemen
Intern hebben Niels en Annefrouke al diverse zaken aangepast. Er zijn twee nieuwe ovens gekomen en er is een nieuwe compressor geplaatst. Ook is er een nieuwe bestelbus aangeschaft. “Ik zou dit soort investeringen heel graag duurzaam maken, maar we moeten wel roeien met de riemen die we hebben”, aldus Niels. “Het dak van dit oude pand moet eerst gerepareerd worden, voordat we zonnepanelen kunnen plaatsen. Bovendien moet ik anderhalf jaar wachten op de aanleg van een stroomkabel die ons van krachtstroom kan voorzien. Dat betekent dat de ovens nog gasgestookt zijn en de bestelbus op diesel rijdt. Ik wil wel verduurzamen, maar als starter in deze markt moeten we zuinig opereren en soms voor andere investeringen kiezen. Het belangrijkste uitgangspunt voor ons is nu eerst alles goed op de rit te krijgen.”

Een grote wens van Niels is een nieuwe, grotere vriezer in de bakkerij. “Ik wil op een andere manier gaan produceren, zodat de bakkers later kunnen beginnen. Zo hopen we ook in de toekomst voldoende medewerkers te kunnen vinden. Overigens denk ik niet dat nachturen het grootste probleem zijn van de bakkers van de toekomst. Hard werken is misschien een groter struikelblok, al realiseer ik me dat die klacht over volgende generaties van alle tijden is. Er zitten altijd goede bakkers tussen; je moet ze alleen wel zien te vinden en aan je weten te binden.”

BrutoWinstAnalyse
Niels heeft zichzelf al voor de overname in 2022 zichtbaar gemaakt in het bedrijf. “Ik maakte regelmatig vlogs voor Facebook, zodat klanten me van gezicht leerden kennen. Een filmpje van Nico waarin hij oliebollen met de hand spuit is ruim twintigduizend keer bekeken. Dat zijn natuurlijk niet allemaal potentiële klanten van deze bakkerij, maar het bereik is wel fascinerend. Nog steeds probeer ik regelmatig iets te laten zien op social media. Wij maken bijvoorbeeld als een van de weinige bakkers nog zelf onze beschuit. Daar houd je qua opbrengst niet de wereld aan over, maar mensen die er speciaal voor komen nemen altijd ook wel iets anders mee.”

Door middel van de BrutoWinstAnalyse van Beko Advies houdt Niels zijn kost- en verkoopprijzen scherp in de gaten. “Sinds ik hier werk, heb ik flink aan de prijzen gewerkt. Gelukkig mocht ik daar van Nico en Aeltsje meteen mee beginnen, want je kunt natuurlijk niet wekelijks de prijzen verhogen. Door middel van de digitale tool van Beko Advies heb ik heel goed in kaart kunnen brengen dat we sommige producten beter niet meer konden maken óf dat we flink met de prijzen omhoog moesten. Ik vind het belangrijk om dat heel concreet zichtbaar te krijgen. Tegelijkertijd moet iedere bakker zijn eigen keuzes maken qua winst en omzet. Wij hebben de winkel iedere dag tjokvol liggen en collega’s wijzen ons er soms op dat je daar niets aan verdient. Maar onze klanten zeggen: tsjonge, wat hebben jullie een keuze! Zo trekken we ons eigen plan: dat is het mooie van je eigen bedrijf runnen. We zijn aangesloten bij de Marketing Product Groepen van Beko Advies en kijken op die manier regelmatig bij collega’s achter de schermen. Leuk om te zien hoe anderen het doen en je steekt er altijd iets van op.” 

Toekomstmuziek
Niels en Annefrouke proberen veel mensen een kans te geven binnen hun bedrijf. “We hebben Maartje en Lennart, die hier al langer werkten en zijn gebleven. Maartje heeft autisme. Ze helpt ons drie dagen per week met inpakken en haalt fruit voor ons op. Lennart komt met de scootmobiel, snijdt beschuit en maakt paneermeel. Ze horen erbij! Ook maken we ruimte voor leerlingen: we hebben er nu zes rondlopen. Ze komen niet alle dagen, dus zo hebben we er iedere dag een paar. Ik vind het belangrijk dat zij de ruimte krijgen om te leren. Daarom mogen ze in ons bedrijf van alles doen.” 

Gaandeweg maken Niels en Annefrouke van de bakkerij in Stiens steeds meer hun eigen bedrijf. “We blijven ons ontwikkelen en hebben constant nieuwe plannen. Zo willen we een terrasje inrichten met een paar tafeltjes en stoeltjes en wellicht een pick-up point realiseren in Leeuwarden, zodat we daar in één keer bestellingen kunnen bezorgen voor mensen in de stad. Zo kunnen we nog wel een aantal jaren door! En daar hebben we heel veel zin in. Tenzij iemand een paar miljoen biedt natuurlijk. Dan kunnen we altijd praten.”










Ook interessant om te lezen

    René en Willemijn - Bakkerij Dijkzeul uit Vijfhuizen
    René en Willemijn - Bakkerij Dijkzeul uit Vijfhuizen
    Als je bekend staat als een leuk, goed en gezellig bedrijf om bij te werken, vinden anderen het hopelijk ook interessant om bij je te komen solliciteren.
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Roadmap duurzaamheid
    Roadmap duurzaamheid
    Roadmap duurzaamheid
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Michel en Karin - Echte bakker Van Mook
    Michel en Karin - Echte bakker Van Mook
    Michel van Mook zit overal zelf bovenop, maar kan het ook heel goed loslaten. Dat vind hij juist het mooie van ondernemen. “Ik heb niet het gevoel dat ik het werk beter kan dan mijn medewerkers.”
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie