Menu
totaalpartner in business
Michel en Karin - Echte bakker Van Mook

Michel en Karin - Echte bakker Van Mook

21 March 2024
‘Duurzaam ondernemen betekent voor ons investeren in flexibiliteit’

Michel van Mook en Karin van Oort, eigenaren van Echte Bakker Van Mook in Nistelrode, maken hun bedrijf op uiteenlopende manieren klaar voor de toekomst. “Voorheen zocht je mensen om omzet te genereren. Die omzet ligt hier nu wel: dat is het probleem niet. We moeten nu juist bij die omzet de mensen en de beste manier van werken zoeken. Dat vraagt om een andere manier van denken en van ondernemen.”

tekst: Linda van ’t Land | foto’s: Koos Groenewold

Michel van Mook groeit op in een familie vol bakkersbedrijven en weet als kind al dat hij later zelf ook bakker wil worden. Vijftien jaar geleden nam hij samen met zijn partner Karin een bakkerij over in Nistelrode. “Het bedrijf was op sterven na dood toen wij het overnamen. Maar inmiddels hebben wij met onze twee winkels in Nistelrode en Berghem de omzet verzevenvoudigd en er is nog steeds sprake van een groei van ons klantenaantal met vijf tot acht procent per jaar. In een dorp van zesduizend inwoners vinden we dat heel bijzonder.”

Persoonlijk telefoontje
Michel denkt dat het succes aan een aantal factoren te danken is. “Natuurlijk staat kwaliteit bij ons als Echte Bakker bovenaan. Als ambachtelijke bakkerij moét je goede en smaakvolle producten leveren. Onze winkels zijn daarbij het visitekaartje van ons bedrijf. De producten dienen hier tot hun recht te komen en we zorgen ervoor dat de winkels er altijd netjes en verzorgd uitzien. We merken dat een gemoedelijke sfeer de klanten prettiger laat winkelen.” Om hun klanten nog beter van dienst te zijn, wordt er in de winkels met klachtenformulieren gewerkt. “Als er een ontevreden klant in de winkel komt, vullen onze winkeldames een klachtenformulier in. Daarop noteren ze wat de klacht was en hoe ze deze hebben afgehandeld. Karin of ik bellen vervolgens altijd nog even persoonlijk na om te controleren of de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Wij zien dat als onze service en koesteren die. Mensen verwachten niet dat de eigenaar hen zelf belt en voelen zich serieus genomen. In negen van de tien gevallen is een klacht dan al geen klacht meer. Dat is goud!” Ook online zijn de producten van Echte Bakker Van Mook te koop. “We hebben een webshop in het leven geroepen en voor de bestellingen die daar worden geplaatst, hebben we twee extra afhaalpunten in dorpen in onze omgeving kunnen aanwijzen: de slager en nog een lokale winkel. Dat maakt afhalen voor onze klanten heel gemakkelijk en geeft veel flexibiliteit.”

Toekomstbestendig
In 2015 is de bakkerij in Nistelrode volledig gemoderniseerd en mede dankzij Beko Techniek is het gehele machinepark up-to-date. Een paar jaar later volgde ook de winkel en vorig jaar is de winkel in Berghem vernieuwd. “Het bedrijf is klaar voor de toekomst”, zegt Michel trots. “Al staan we wel op het punt om de productieruimte met driehonderd vierkante meter uit te breiden. Daarmee willen wij meer opslag en vriescapaciteit creëren. We hebben steeds minder personeel tot onze beschikking en willen de continuïteit van het bedrijf waarborgen. Daarom gaan we grotere charges maken en meer via de vriezer verwerken, zodat we ook tijdens drukke periodes het werk goed aan kunnen.”

Michel plant het werk zorgvuldig om zo efficiënt mogelijk te kunnen produceren. “Aan het begin van het jaar tel ik de weken tot Pasen en maak een planning op basis van prognoses. Ik weet dan precies hoeveel suikerbroden we bijvoorbeeld nodig hebben in het eerste kwartaal. Al die werkzaamheden plan ik in, zodat we in de bakkerij in januari niet met een dip te maken hebben of tegen de Paasdagen veel overuren moeten draaien. Twee weken voor Pasen heb ik 85% van het Paasassortiment al klaar staan. Dat geeft rust in de bakkerij.”

Rationeel produceren
Bij Bakkerij van Mook wordt nu al met zo groot mogelijke charges gewerkt en dat zal alleen maar toenemen wanneer de nieuwe productieruimte gereed is. “We spuiten om de twee weken soezen, maar eenmaal per maand is ook prima. Mits we voldoende vriescapaciteit hebben om de voorraad op te slaan. Nu we steeds minder handjes tot onze beschikking hebben, zoeken we naar slimme oplossingen.” Desembrood, dat met een eigen desemcultuur wordt opgestart, wordt bij Echte Bakker Van Mook in twee fasen gebakken. “Net als producten van korstdeeg vriezen we het desembrood deels afgebakken in; later wordt het in de winkels afgebakken. Zo hebben we altijd geur, beleving en verse producten in de winkel. Bovendien hebben we minder derving. Door in twee fasen te werken, kunnen we veel beter sturen.” Het werken in grotere charges maakt Van Mook flexibel. “We kunnen hierdoor een breed assortiment aanbieden. In de bakkerij werken we met deegbewaarcellen, die we op donderdag helemaal vol draaien. In het weekend hebben we daardoor geen omkijken meer naar ons kleinbrood.”

Vierdaagse werkweek
Enerzijds bereidt Michel zich voor op een bakkerij met minder arbeidskrachten. Maar voor de bakkers die hij nog aan zich weet te binden, zorgt hij goed. “We werken hier al tien jaar met een vierdaagse werkweek. Ik wil mijn medewerkers flexibiliteit gunnen en hen de mogelijkheid bieden om eens een festival of een feest te kunnen bezoeken. Maar ik wil natuurlijk ook het voortbestaan van ons bedrijf kunnen waarborgen. Dat lukt goed met een vierdaagse werkweek. Door onze manier van produceren hebben we bovendien in het weekend minder bakkers nodig dan door de week. Ook probeer ik het aantal nachturen terug te dringen, bijvoorbeeld door te experimenteren met een vacuümkoeler.” Een paar keer per jaar gaan Michel en Karin, die verantwoordelijk is voor de winkels, met al hun medewerkers om de tafel. “We vragen of ze verbeterpunten voor ons hebben en wat hun toekomstplannen zijn. Alles is op zo’n moment bespreekbaar. Wij willen voelen en proeven wat er speelt bij onze mensen.”

Controle
Michel en Karin hebben voor iedere afdeling in het bedrijf een leidinggevende aangewezen. Zij zijn het aanspreekpunt voor zowel het personeel als de eigenaren. “Natuurlijk kosten leidinggevenden meer. Maar uiteindelijk brengen ze ook meer geld in het laatje. We hebben de hele dag door op alle afdelingen controle in het bedrijf. Ik zit daar zelf bovenop, maar kan het ook heel goed loslaten. Dat vind ik juist het mooie van ondernemen. Ik heb niet het gevoel dat ik het werk beter kan dan mijn medewerkers.”


Ook interessant om te lezen

    Kennismaking met Eugene Scholten
    Kennismaking met Eugene Scholten
    Nieuw avontuur aangebroken voor ervaren Eugène Scholten bij Beko Coöperatie
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Eugene Scholten interim cooperatiedirecteur
    Eugene Scholten interim cooperatiedirecteur
    Eugène Scholten interim Coöperatiedirecteur Beko Coöperatie
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Marquerithe Verheul vertrekt bij Beko Cooperatie
    Marquerithe Verheul vertrekt bij Beko Cooperatie
    Marquerithe Verheul, coöperatie-directeur bij Beko Coöperatie, vertrekt na ruim 7 jaar bij Beko Coöperatie.
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie