Ledenraadslid Björn Bijl
Björn Bijl, eigenaar van Bakkerij Westerpark in Amsterdam, is bestuurslid geworden voor de regio Beko Midden en daardoor toegetreden tot de landelijke ledenraad van Beko. De 25-jarige ondernemer wil daarin ook de kleine bakker een stem te geven. “Ik wil echt nadrukkelijk die belangen behartigen. Of ik dat waar kan maken, juíst als kleine bakker? De tijd zal het leren!”
door Linda van ’t Land
Björn Bijl uit Alkmaar is nog maar 22 jaar oud wanneer hij samen met zijn vriendin Marcella Bakkerij Westerpark in Amsterdam overneemt. “Ik wist gewoon al heel lang dat ik graag mijn eigen bedrijf wilde hebben”, vertelt hij ruim drie jaar later. “En ook dat dat een bakkerij moest zijn. Ik vind het fantastisch dat je van een natuurlijk product iets eetbaars kunt maken. En dat mensen dan ook nog de moeite nemen om daarvoor naar jou toe te komen. Dat is toch een fascinerend proces?”
Lid ledenraad
Tijdens stageperiodes gedurende zijn opleiding leert Björn ondernemer Hein Beerse kennen, eigenaar van Bakkerij Beerse in Alkmaar. “Hij heeft ons ondersteund bij de overname van deze bakkerij en helpt ons ook nu nog als we vragen hebben. Hein is ook degene die mij op het spoor heeft gezet van een functie binnen de ledenraad van Beko. Sinds afgelopen jaar ben ik gekozen als regionaal bestuurder voor de regio Beko Midden en daardoor lid van de landelijke ledenraad. Ik doe dat om er zelf iets van te leren, maar ik zit er vooral in om de kleinere bakkers te vertegenwoordigen. Vaak zitten in besturen toch grotere bakkersbedrijven, die er zelf meer belang bij lijken te hebben. Ik ben benieuwd of ik als kleine bakker net zoveel kan bijdragen als een ander en vooral ook of ik net zo goed gehoord word als een ander.”
Björn slaat alles waarvan hij iets kan leren gretig in zich op. “Ik ben lid geworden van de M.O.C. Studieclubs van Beko Advies. Daarvan hebben we nu één bijeenkomst gehad en dat blijkt heel leerzaam. Het kijkje achter de schermen van een collega is zó interessant wanneer je zelf net begonnen bent. Als starter word je echt in het diepe gegooid. Ik kan soms bijna niet geloven wat wij in drie jaar tijd allemaal al hebben meegemaakt. Dat overkomt alleen ondernemers. ”
Drieduizend klanten per week
Björn heeft zijn Amsterdamse bakkerswinkel met alle machines en personeel overgenomen van Ben Oskam, die de winkel op zijn beurt van Bakkerij Groothuis kocht. Langzaam maar zeker is Björn de zaak opnieuw aan het opbouwen. “We vervangen waar mogelijk machines die door Beko Techniek worden geleverd en bouwen aan een nieuwe website, waarin we ook een webshop integreren. Een ambachtelijke bakker kan daar eigenlijk niet meer zonder. Zo wordt het steeds meer óns bedrijf. We werken met een team van tien medewerkers en hebben twee stagiairs. Zeventig procent van de omzet komt uit brood. Daarnaast verkopen we ook banket: vooral onze lemoncake en carrotcake zijn populair. In februari van dit jaar zijn we bovendien met chocolade begonnen. Ik ben heel benieuwd wat dat ons gaat brengen.”
Inmiddels trekt Bakkerij Westerpark zo’n drieduizend klanten per week. “Corona heeft ons geen windeieren gelegd. Hoewel de bestellingen vanuit bedrijven rondom onze bakkerij, goed voor zo’n vijftien procent van de totale omzet, sinds vorig voorjaar vrijwel volledig stil zijn komen te liggen, hebben we toch geen verlies geleden. Het aantal klanten in de winkel is afgelopen jaar juist fors gegroeid; wellicht doordat veel mensen thuiswerken en zichzelf een lekker broodje gunnen. We maken eenvoudige belegde broodjes en verkopen daarnaast veel grootbrood.”
Björn is blij met al die extra klanten in de winkel. “Ik verdien het liever dáár dan via bezorging. Het is best een klus om de juiste routes uit te stippelen en dan rijden we nog niet eens het centrum in. Toch zal ik deze bedrijven niet afwijzen wanneer alles straks weer op gang komt. Een bedrijf op de Zuidas plaatst zomaar een bestelling voor een paar honderd euro. En het is ook afwachten wat er met de klantenaantallen in de winkel gebeurt na corona.”
Blauw hart
Beko is een vertrouwde leverancier voor Björn, hoe jong hij ook is. “Ik weet niet anders of grondstoffen komen van Beko! Ik vind het een fijn bedrijf, dat ik ook echt vertrouw als leverancier. Daardoor voel ik geen behoefte om bij andere leveranciers te kijken. Wellicht kan ik elders goedkoper inkopen, maar Beko hoort gewoon bij ons. Beko Advies heeft ons geholpen bij de overname, Beko Groothandel verzorgt de levering van onze grondstoffen en heeft ons geholpen bij de start met Chocolade Compleet. Bovendien nemen we Beko Koffie af, zodat we onze klanten een coffee-to-go kunnen aanbieden. Ook onze verpakkingen komen via Beko.”
De meeste vergaderingen van de ledenraad hebben tot nu toe wegens corona online plaatsgevonden. Björn verheugt zich erop zijn medebestuursleden persoonlijk te leren kennen. “Ik ga kijken wat er op mijn pad komt en hoop dat ik mijn ambities kan waarmaken. Als ik ergens aan meedoe, wil ik er namelijk wel graag mijn eigen stempel op drukken. Ik zal dus echt de belangen van de kleine bakker in het oog houden en vanuit mijn functie Beko steunen waar ik dat kan. Het totaalplaatje van de coöperatie spreekt mij aan en ik voel me betrokken bij alle Beko-bedrijven. Ik heb gewoon een blauw hart!”
Ook interessant om te lezen
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
SluitenGeef aan welke nieuwsbrieven van Beko Coöperatie of de Beko-bedrijven u wilt ontvangen.