Menu
totaalpartner in business

Ledenraadslid Anne van IJzendoorn

10 juni 2021

Anne van IJzendoorn is vorig jaar verkozen tot regionaal bestuurder voor de regio Beko Zuid en daarmee tevens lid geworden van de landelijke ledenraad. “Jong én vrouw: dat vind ik best vernieuwend in de ledenraad! Heel leuk om mee te kunnen denken over de strategie binnen Beko en om de coöperatie optimaal tot zijn recht te laten komen. Ik streef naar meer betrokkenheid onder de leden. Hoe kan Beko jou als ambachtelijke bakker helpen? Daar draait het om!”

door Linda van ’t Land

Anne van IJzendoorn werkt al vijf jaar naar volle tevredenheid als teamleider bij de Rabobank Uden Veghel, als haar vader aankondigt zijn bakkerij in Groesbeek te gaan verkopen. “Mijn ouders, Hans en Dory, hadden al sinds 1967 een bakkerij in Nijmegen, die mijn vader aan het begin van deze eeuw verkocht. Na een paar jaar kriebelde het bakkersbloed bij hem echter nog steeds en toen er een bakkerij failliet ging in zijn geboortedorp Groesbeek, besloot hij dat bedrijf te kopen en er nog één keer voor te gaan. Het zou iets tijdelijks zijn, dus de aangekondigde verkoop in 2014 had geen verrassing mogen zijn. Het nieuws sloeg bij mijn zus Ellen en mij echter in als een bom. We zijn opgegroeid in de bakkerij en het bedrijf van mijn ouders hóórt gewoon bij ons! Ellen en ik hoefden er niet lang over na te denken. We hebben allebei onze baan opgezegd en zijn in het bedrijf gestapt. Het overnameproces is inmiddels in gang gezet, maar mijn ouders werken momenteel nog volop mee. We vormen een sterk team – ook achter de schermen, waar mijn moeder bijvoorbeeld regelmatig op mijn dochter past. We doen het sámen. En dat voelt heel goed.”

Verkoop via webshop

Hans de Echte Bakker heeft twee winkels: één in Groesbeek en één in Beek. “De winkel in Beek hebben Ellen en ik direct toen we in het bedrijf stapten ingrijpend verbouwd”, vertelt Anne. “Het is een zelfbedieningswinkel geworden en we zien onze medewerkers als gastvrouwen. Ze kunnen op de klant aflopen en even helpen met een rollator of de deur openhouden. Daar houden wij van. We noemen onze medewerkers dan ook heel nadrukkelijk winkel- en servicemedewerkers.”

De winkel in Groesbeek wordt binnenkort eveneens aangepakt. “Afgelopen december hebben wij een naastgelegen pand kunnen aankopen. Nu zijn we voor de bovenverdieping appartementen aan het ontwikkelen en kunnen beneden de bakkerij én de winkel verbreden. We gaan werken met flexibele elementen, zodat we bijvoorbeeld tijdens de feestdagen de winkel kunnen scheiden in een verkooppunt en een afhaallocatie. Bestellingen uit de webshop kunnen dan heel makkelijk en zonder wachttijd worden afgehaald. Onze klanten zijn in coronatijd steeds meer gewend geraakt aan onze online dienstverlening en we zijn ervan overtuigd dat dat een blijvertje is. Mensen vinden het handig om in een verloren ogenblik hun boodschappen te bestellen en willen tegenwoordig nergens meer op hoeven wachten. We zien nu dat mensen doorlopen wanneer er een rij voor de winkel staat. Zonde! Met de nieuwe winkel hebben we straks meer ruimte om iedereen binnen te ontvangen.”

Focus op particuliere klant

De bakkerswinkels in Groesbeek en Beek hebben afgelopen jaar veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. “Een bezoek aan de bakker was tijdens corona misschien wel het uitje van de dag”, denkt Anne. “Ook zagen we dat mensen meer luxeproducten kochten. Onze saucijzenbroodjes en het Groesbeeks Heuveltje, een krenten- en rozijnenbrood met zuivere amandelspijs, liepen nog harder dan anders. Ook ons grootbrood is populair, mede omdat we alles maken op basis van volkorenmeel.” Zo’n twintig procent van de omzet komt uit het derde kanaal en die omzet is vorig jaar grotendeels weggevallen. “Toen bleek dat mijn vader altijd al gelijk had”, bekent Anne. “Hij benadrukt dat we ons moeten richten op onze winkels: dáár moet alles top zijn, want dáár wordt het verdiend. Onze focus ligt dan ook echt op de particuliere klant.”

Bestuur verjongen

Hans de Echte Bakker heeft al vanaf dag één een warme band met Beko. “Mijn vader heeft blauw bloed in zijn aderen”, lacht Anne. “Hij is niet alleen klant maar ook lid van Beko sinds de start in 1967. We nemen onze grondstoffen bij Beko Groothandel af, onze verpakkingsmaterialen komen van Beko Verpakkingen en vrijwel al onze machines bestellen we bij Beko Techniek, die ook het onderhoud verzorgt. De monteurs en chauffeurs zijn hier kind aan huis: ze pakken zelf koffie en krijgen altijd iets lekkers van ons. Mede daardoor bouw je aan een fijne band met elkaar.”

Toen Anne werd gevraagd om zitting te nemen in het regiobestuur Beko Zuid, hoefde ze daar dan ook niet heel lang over na te denken. “Het kwam niet ideaal uit. Ik zat nog in de verlofperiode na de geboorte van mijn dochter en er is in een bedrijf natuurlijk altijd van alles gaande. Ik weet echter dat ik op mijn best ben wanneer ik veel ballen tegelijk hoog moet houden. Dus ik besloot me gewoon verkiesbaar te stellen.” Dat ze ook daadwerkelijk in het bestuur van Beko Zuid gekozen is, vindt ze erg leuk. “Het is goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Je leert veel nieuwe mensen kennen en zodoende hoor je nog eens wat. Daar word je nooit dommer van. Bovendien voel ik een diepe betrokkenheid bij Beko. Hun wens om de regiobesturen te verjongen, kon ik niet onbeantwoord laten.”

Slagvaardig

Nu denkt Anne actief mee over de strategie voor 2022 en over het vergroten van de betrokkenheid van Beko-leden. “Ik wil ook het geluid vanuit de dagelijkse praktijk laten horen binnen de ledenraad. Als bakkers krijgen wij in toenemende mate te maken met consumenten die gewend raken aan ‘vandaag besteld is morgen in huis’. Soms staan er klanten in onze winkel die verwachten dat we zo een slagroomtaart voor 25 personen uit de bakkerij toveren. We moeten daar als bakkers zo goed mogelijk op kunnen inspelen, maar daarbij hebben we hulp nodig van onze leveranciers. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld het geleverd kunnen krijgen van seizoensverpakkingen. Soms krijg je als bakker last minute een grote order van een bedrijf, omdat zij hun medewerkers tóch nog een attentie willen geven voor Sinterklaas of Kerst. Wij willen daar graag op kunnen inspelen, maar daar heb je je leveranciers bij nodig. Ik denk graag mee over de vraag hoe Beko in dit soort situaties nog slagvaardiger en dienstbaar kan zijn.” 

Anne hoopt als bestuurslid van Beko Zuid zichtbaar te zijn voor alle andere leden in de regio. “Ik zou het oprecht leuk vinden wanneer mensen de moeite nemen contact met me te leggen. Dat kan via mail of telefoon, maar we kunnen ook een keer een kop thee drinken samen. Ik hoop dat mensen de vrijheid voelen om me aan te spreken en mij van input te voorzien. Zo wil ik persoonlijk meer betrokkenheid creëren. Uiteindelijk moeten wij het met elkaar doen!”

 

 

Ook interessant om te lezen