Menu
totaalpartner in business

Landelijke winnaars speculaaskeuring

02 november 2021

Bijna driehonderd inzendingen lagen er op tafel bij de speculaaskeuring van Beko afgelopen oktober. De speculaaskeuring kent drie categorieën: speculaasjes zonder amandelen, speculaasjes met amandelen en gevuld speculaas. Net als voorgaande jaren werd de speculaas zowel door een consumentenjury als door een vakjury beoordeeld. Deels jureerden zij volgens dezelfde criteria, deels volgens specifieke criteria. De vakjury kreeg bijvoorbeeld de verpakking van de speculaas niet te zien, terwijl dit voor de consumentenjury juist een van de punten was om te beoordelen.

door Linda van ’t Land

 “Met deze speculaaskeuring en de daarbij behorende beoordeling willen wij de kwaliteit van de speculaas bij de ambachtelijke bakker verbeteren”, aldus juryvoorzitter Frank van Sprang. “Wij willen de bakkers handvatten geven om zich als vakman te profileren en hun omzet richting december een extra boost te geven.”

Spin-off

Dat is voor Bakkerij van Barneveld uit Zeist beslist gelukt. Eigenaar Erwin van den Heuvel, sinds drie jaar de trotse eigenaar van het bedrijf, stond al met zijn foto in de Telegraaf en werd geïnterviewd op de radio. “Ook de lokale kranten hebben het nieuws goed opgepakt en via social media gaat het helemaal snel.” De spin-off van de speculaaskeuring is hem zeer welkom. “We proberen al een hele tijd en op diverse manieren nieuwe klanten naar de winkel te trekken, maar dat valt niet mee. Nu we kunnen zeggen dat we de beste speculaasjes met amandelen van Nederland hebben, komen mensen ineens van heinde en ver bij ons hun speculaas halen. Met een beetje geluk nemen ze dan meteen een halfje brood of wat ander lekkers mee en raken overtuigd van onze kwaliteit. Deelnemen aan deze speculaaskeuring is heel goed geweest voor onze naamsbekendheid.”

Erwin van den Heuvel heeft de feedback van de keuring van vorig jaar ter harte genomen. “We hebben onze receptuur op basis daarvan op kleine punten gewijzigd. Dan ga je testen en proeven en ineens denk je: verrek! Dit zou ‘m weleens kunnen zijn. Met de opmerkingen van de jury in ons achterhoofd hebben we in de afgelopen periode oprechte aandacht aan het product geschonken. En dat is niet onopgemerkt gebleven.”

Unieke keuring

Ook Remco van der Veer van de gelijknamige Echte Bakker uit Barneveld is enthousiast over zijn deelname. Zijn team bleek niet alleen de beste speculaasjes zonder amandelen van de provincie Gelderland, maar van heel Nederland te hebben gebakken. “Het is het tweede jaar op rij dat we deze erkenning op onze naam mogen schrijven”, vertelt Remco. “Ik vind het mooie van deze keuring dat je product zowel door een vakjury als door een consumentenjury wordt beoordeeld. Het is heel uniek dat je product van twee kanten wordt belicht en soms liggen de meningen best ver uit elkaar. Om bij zo’n keuring dan toch als winnaar uit de bus te komen, voelt als een groot compliment.”

Voorafgaand aan de wedstrijd kijkt hij kritisch naar zijn speculaas. “Het is ieder jaar weer even puzzelen met je receptuur. Werkt de machine nog net als het jaar ervoor en doet de wals wat je ervan verwacht? Vaak heeft die toch maandenlang stilgestaan. Het beste speculaasje maken is niet alleen een kwestie van het juiste recept: je moet het totaalplaatje op orde zien te krijgen.” Als dat eenmaal is gelukt, durft Remco de wedstrijd wel aan. “De speculaasjes die we voor de keuring hebben ingeleverd, heb ik ’s ochtends uit de winkel gepakt. Ik vind dat je moet inleveren wat je verkoopt.”

Gewoon uit de productie

Daar is Gert-Jan Mulder, eigenaar van Bakery-Art in Rhenen en met zijn team de bakker van de beste gevulde speculaas van Nederland, het roerend mee eens. “Ik ben geen wedstrijdbakker. We hebben een product ingeleverd dat ik zo uit de productie heb gepakt. Wel was ik die ochtend heel tevreden over onze gevulde speculaas. Het is best een lastig product: de bodem moet goed gaar zijn, maar je wilt niet dat de amandelspijs karamelliseert. Dat is een verschil van slechts enkele minuten in de oven. Toen we die ochtend de speculaas aan het snijden waren voor de winkel, zag ik al dat ‘ie perfect gelukt was. Toen maakte het me eigenlijk niet meer uit wat de jury ervan zou zeggen; deze gevulde speculaas was precies zoals wij hem willen hebben en het beste wat wij kunnen maken. Dat is overigens beslist teamwork: voor mij is degene die het product inpakt net zo belangrijk als de bakker die het heeft gebakken. We vinden het allemaal een hele eer dat onze gevulde speculaas nu de beste van Nederland mag worden genoemd.”

Marketingbudget

De drie winnaars maken met plezier gebruik van het promotiemateriaal en toegekende prijzengeld: een marketingbudget van vijfhonderd euro, te besteden bij Buro MC Marketing & Creatie. “Dat gaat zeker op!”, lacht Remco van der Veer. “We hebben vloerstickers besteld, die we onder andere bij onze shop-in-shops in de supermarkt gebruiken. Ook hebben we spandoeken laten maken.” Erwin van den Heuvel heeft posters, vlaggen en banners ook kleine stickers laten maken met daarop ‘Beste speculaas met amandelen van Nederland’ en zijn logo. “Op ieder pakje plakken we zo’n stickertje en grappig genoeg neemt nu vrijwel iedere klant een verpakking speculaasjes mee. Dat we de speculaas in de winkel laten proeven, helpt natuurlijk ook.”

Ook Gert-Jan Mulder heeft de aantrekkingskracht van een winnaar ontdekt. “Sommige klanten nemen tien pakjes speculaas tegelijk mee en vinden het leuk om dat uit te delen; juist omdat het de beste van Nederland is. Het is wel echt waar wat ze zeggen: iedereen wil bij een winnaar horen. Deelnemen aan deze productkeuring is een heel mooi marketinginstrument.”

 

 

Ook interessant om te lezen