Menu
totaalpartner in business
Ik verkoop liever producten dan uren

Ik verkoop liever producten dan uren

18 May 2022

Remco van der Veer start op zijn vijftiende met een ICT-bedrijf om websites voor bedrijven te bouwen. Maar wanneer zijn ouders overwegen hun goedlopende bakkerij in Barneveld te koop te zetten, maakt hij een radicale ommezwaai en stapt alsnog in het bakkersbedrijf. “Ik vond het echt zonde om hun levenswerk te zien verdwijnen. En ik merk dat ik veel liever producten dan uren verkoop!”

Tekst: Linda van ’t Land / Fotografie: Koos Groenewold

Een benodigde investering in nieuwe ovens nu zo’n vijf jaar geleden zet Jaap en Aukje van der Veer, de ouders van Remco, flink aan het denken. Willen ze die investering nog een keer aangaan? Of is het tijd om het bedrijf verkoopklaar te maken? Dat hun jongste zoon Remco op dat moment ineens laat weten dat hij belangstelling heeft de zaak over te nemen, komt als een grote verrassing. “Ik was met heel andere dingen bezig in mijn leven. Maar we hebben altijd boven de zaak gewoond, dus ik heb er veel van meegekregen. En ik vond het echt zo zonde om dat bedrijf waarvoor mijn ouders zo hard hebben gewerkt te verkopen”, verklaart Remco die stap. “Ik ben zelf geen bakker. Maar ik houd wel van het product én ik bleek door mijn andere werkzaamheden dat ondernemersbloed al in mijn aderen te hebben. Dus mijn ouders reageerden vooral heel enthousiast. Het is voor hen ook veel plezieriger werken, nu ze weten voor wie ze de eventuele investeringen doen. Je ziet het bedrijf groeien en dat geeft ook hen veel energie.”

Extra klandizie

Om een plekje voor Remco te maken in het bedrijf wordt in 2018 naast de hoofdvestiging in Barneveld al snel een tweede winkel in Ede geopend. “Een overname van een bestaande bakkerij zag ik niet zo zitten”, aldus Remco. “Maar omdat mijn ouders nog volop de winkel in Barneveld runden, wilde ik wel graag een nieuw verkooppunt inrichten. Ik zag bovendien voldoende capaciteit in onze productie om daar meer uit te halen. In Ede bleek nog niet veel aanbod op bakkersgebied te zijn; we hebben daar een heel leuke plek gevonden in het centrum, tussen diverse andere versspecialisten. Ook hebben we sinds mijn komst twee supermarkten als klant gekregen: iets waar mijn vader nooit zo’n fan van was. De horeca hebben we als derde kanaal juist wat kleiner laten worden. De winkel in Barneveld is vorig jaar ten slotte ingrijpend verbouwd. We hebben een naastgelegen horecazaak overgenomen, zodat we een keer zoveel ruimte hebben gekregen. In de oude winkel hebben we naast de bestaande broodbakkerij nu meer ruimte voor logistieke processen; in het nieuwe pand hebben we een winkel met open banketbakkerij en ook een kantoor ingericht. Al met al mooie stappen! Ik wil het bedrijf toekomstbestendiger maken en vooral meer stabiliteit hebben.”

Slimmer werken

Langzaam maar zeker begint Remco zo zijn eigen stempel op het bedrijf te drukken. “Ik krijg daarvoor ook alle ruimte en dat waardeer ik zeer, want het is geen vanzelfsprekendheid”, aldus Remco. “Als ik veranderingen wil doorvoeren, hebben die vooral te maken met slimmer werken. Ik geloof bijvoorbeeld in meer zelfbediening en dat zie je ook terug in onze nieuwe winkels. Ik heb weleens gedacht aan een grote bakkerij met veel winkels, maar merk dat wij vooral lokaal een sterk merk zijn en dat er genoeg potentie in de huidige locaties zit. Sowieso wil ik daar eerst alles optimaal organiseren. Meer winkels betekent wellicht meer omzet, maar je moet ook goed bekijken hoe je het werk in de bakkerij kunt organiseren en vooral ook hoe je het leuk houdt voor alle medewerkers. Er wordt van allerlei kanten aan hen getrokken en wij hebben hen heel hard nodig. Dan moet je dus wel zorgen dat het gras heel groen is bij jou.”

Specialiteiten

Echte Bakker van der Veer heeft zichzelf in de regio stevig op de kaart gezet met de Gelderse Verleiding: een luxe broodje van mokka-walnotendeeg, rijk gevuld met Zwitserse room en verrijkt met rozijnen en suiker, dat de bakkerij in 2004 zelf heeft ontwikkeld en dat tien jaar later tot Hét Beste Streekproduct van Gelderland werd verkozen. “Ook onze huisgemaakte saucijzenbroodjes en het Friese suikerbrood van mijn ouders zijn zeer populair. We zitten in een vrij traditionele regio, waar men van goede porties en lekker eten houdt. Met heel chique taartjes hoeven wij dus eigenlijk niet aan te komen: de voorkeur gaat hier vooral uit naar tompouces en een slagroomschnitt. Aan die voorkeuren gaan wij als bakkerij niets veranderen. Wel zorgen we ervoor dat we die traditionele producten dan vooral heel goed en lekker maken.”

MOC Young

Dat Friese suikerbrood is overigens een erfenis van de herkomst van Remco’s ouders. “Zij zijn allebei geboren en opgegroeid in Friesland, maar hebben in 1990 een bakkerij overgenomen in Barneveld. Doordat ze zich snel bij allerlei verenigingen en dergelijke hebben aangemeld, hebben ze hier in Gelderland heel snel hun eigen plek gevonden. Ik wil hier in ieder geval niet meer weg!”

En zo zal er meer bij het oude blijven als Remco straks definitief de zaak van zijn ouders overneemt. De samenwerking met Beko Groothandel en Beko Techniek bevalt uitstekend, dus daaraan verwacht Remco niet te tornen. Deelname aan speculaaskeuring van Beko Coöperatie verloopt vaak succesvol en geeft het bedrijf na winst of een mooie uitslag een extra boost: zeker iets om te blijven koesteren dus. Ook het lidmaatschap van Echte Bakkers en van MOC Young, de ondernemersclub van Beko Advies, brengt Remco veel als startende ondernemer. “Het is fijn om contacten te hebben met andere bakkers. Hoe doen zij het? Waar lopen zij tegenaan? Ik ga graag kijken bij collega’s: zo doe ik de meeste ideeën op. We leggen bedrijfsbezoeken bij elkaar af en er is sprake van een heel open sfeer. Overigens ervaar ik sowieso geen concurrentie. Je moet altijd uitgaan van je eigen kracht en binnen zo’n groep kun je alleen maar leren van elkaar.”

Ook interessant om te lezen

    Weit Hamersma
    Lid in beeld
    Weit Hamersma
    Weit Hamersma van Bakkerij Hamersma in Grootegast: ‘Dankzij jarenlang investeren vond ik een fijne opvolger’.
    lid-in-beeld
    beko-coöperatie
    Unieke prestatie
    Unieke prestatie
    Unieke Prestatie: 7 Beko bedrijven behalen de hoogste BRC Certificering voor Voedselveiligheid en Kwaliteit
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie
    Uitslag Beko Speculaaskeuring
    Speculaaskeuring 2023
    Uitslag Beko Speculaaskeuring
    Uit 243 inzendingen mogen 35 (banket)bakkers zich een jaar lang provinciewinnaar noemen. Daarnaast zijn er 3 landelijke winnaars.
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie