Menu
totaalpartner in business

IJsfamilie werkt samen met Beko IJs

21 september 2020
Aardbeien uit Polen, wilde bosbessen uit Canada en mangopulp uit India. La Toscana IJs uit Eindhoven zoekt wereldwijd naar de allerbeste ingrediënten voor hun ambachtelijke ijs. De droge grondstoffen en andere basis-ingrediënten worden dichter bij huis gevonden: naast de boerenmelk uit de regio Eindhoven ook via het unieke concept Beko IJs bij Beko Groothandel in Veghel.

door Linda van ’t Land

In de ijsmakerij van La Toscana in Eindhoven wordt uitsluitend in rap Italiaans gecommuniceerd. De ijsbereiders zijn allemaal van Italiaanse afkomst en ook veel van de ingrediënten op de schappen langs de wanden komen rechtstreeks uit Italië. Hazelnoten uit Piemonte natuurlijk, citroensap uit Sicilië. “Wij maken geen gebruik van pasta’s of concentraten, maar gebruiken naast onze boerenmelk uit de regio Eindhoven altijd écht fruit en échte noten”, aldus Giorgio Ferrari. Hij is de derde generatie in het Italiaanse familiebedrijf, dat in 1937 werd opgericht door zijn grootvader Francesco en werd voortgezet door zijn vader Aldo. Inmiddels is een vierde generatie Ferrari ingestroomd: zoon Angelo en dochter Dalidah werken ook in het bedrijf. “De hazelnoten uit Piemonte vermaal ik zelf en ik maak daar onze eigen hazelnootpasta van”, vertelt Ferrari verder. “Alle recepten die ik gebruik, zijn afkomstig van mijn vader. Ik houd ze strikt geheim en zie geen enkele reden om ze aan te passen. Ieder seizoen komen er wel wat nieuwe smaken bij en karamel-zeezout is al een aantal jaren een topper. Maar de hardlopers in ons assortiment van ruim honderd verschillende smaken blijven de klassiekers: vanille, aardbei, citroen, stracciatella en chocolade.”

Beko IJs

Een aantal ingrediënten voor het ijs van La Toscana wordt tweemaal per week vanuit Veghel aangevoerd. “Basisgrondstoffen zoals boter, suiker, stroop, verse slagroom en chocolade nemen we af via Beko Groothandel”, vertelt Ferrari. “Via het complete ijsconcept van Beko worden de gewenste grondstoffen bij ons afgeleverd vanuit Veghel. We werken al jaren met hen samen en dat bevalt ons uitstekend. Eén van onze medewerkers communiceert met een vaste verkoper bij Beko IJs, zodat de lijnen kort zijn en het bedrijf bekend. Dat werkt wel zo plezierig.”

Beko IJs biedt ambachtelijke ondernemers een compleet concept voor de introductie van ambachtelijk schepijs of softijs. Soms is dat een compleet pakket van startersadvies via Beko Advies tot en met verpakkingsmateriaal via Beko Verpakkingen, machines en gereedschappen via Beko Techniek en grondstoffen via Beko Groothandel. In het geval van La Toscana gaat het juist uitsluitend om de bulkgrondstoffen. “Ook dat is zeker mogelijk”, aldus Jan Kees, accountmanager bij Beko IJs. “Beko IJs levert maatwerk. Dus of je nou een hoekje in de winkel overhebt voor een softijsmachine, van start wilt met ijstaarten, een complete ijssalon wilt inrichten of de verkoop van ambachtelijk schepijs in je bakkerswinkel wil integreren: met Beko IJs kan het allemaal. Wij denken mee over inrichting, verkoopmogelijkheden en de juiste trainingen voor de ondernemer en zijn medewerkers. Maar als je al veel op de rit hebt staan zoals La Toscana en alleen op zoek bent naar bepaalde grondstoffen, dan kan dat natuurlijk ook! Samen bekijken we de specifieke wensen en mogelijkheden.”

Groothandel

La Toscana heeft acht ijssalons in en rondom Eindhoven. Zij zorgen voor de naamsbekendheid en tonen de uitstraling van het Italiaanse familiebedrijf. Daarnaast is er de ambachtelijke ijsmakerij, van waaruit niet alleen de acht ijssalons maar ook een eigen groothandel in ijs wordt beleverd. “We brengen ons ijs met eigen vervoer naar klanten door heel Nederland en België”, vertelt Ferrari. “Die klanten zijn bijvoorbeeld ijssalons, maar steeds vaker gaat het ook om bakkers. Zij zien in ijs een mooi product om de vaak wat rustiger middagen in de winkel mee aan te vullen. We verkopen exact hetzelfde ijs aan onze klanten als we ook in onze eigen ijssalons verkopen. Het ijs wordt mooi opgemaakt in bakken bezorgd: het is niet gespoten en ook niet afgestreken. Het ziet eruit alsof je het zelf hebt gemaakt.”

COVID-19

Eind oktober sluiten de ijssalons van La Toscana en ook de ijsmakerij. Vanwege corona is 2020 geen gemakkelijk seizoen geweest. “België zat op slot en ook de horeca in Nederland is maandenlang dicht geweest”, memoreert Ferrari. “We gaan normaal gesproken bovendien veel op pad met onze verschillende ijskarren richting evenementen, bedrijven, bruiloften of scholen. Ook dat is afgelopen seizoen allemaal veel minder geweest. Toch mogen we niet klagen. Onze ijssalons hebben redelijk goed kunnen doordraaien en we hebben ook nieuwe klanten mogen ontvangen: kermisexploitanten bijvoorbeeld, die een nieuwe business zochten.”

Vaste prijzen

La Toscana blijft qua inkoop altijd in overleg met Beko IJs. “Aan het begin van ieder seizoen spreken we prijzen af voor de grondstoffen die we afnemen, zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Ik heb goed contact met accountmanagers Rob de Wit van Beko Groothandel en Jan Kees van Beko IJs, die ik ook regelmatig vraag of ze bijvoorbeeld nieuwe smaken of grondstoffen voor ons hebben. Heel soms nemen we Amarenakersen bij hen af, maar over het algemeen zijn het de droge grondstoffen die per pallet worden geleverd. Dat verloopt uitstekend; we grijpen zelden mis.”

Inspiratie voor zijn bedrijf komt voor Giorgio voornamelijk uit Italië. “We bezoeken ieder jaar de SIGEP in Rimini, dé beurs voor ijsbereiders. Ook sturen Italiaanse groothandels ons monsters van nieuwe smaken toe. Het is heel plezierig samenwerken met Beko IJs, maar onze roots blijven toch Italiaans!”

Ook interessant om te lezen

    Beko Groothandel sparringpartner Romke van der Meulen
    Lid in beeld
    Beko Groothandel sparringpartner Romke van der Meulen
    Romke van der Meulen en zijn vrouw Jantina zijn sinds juli 2018 niet alleen eigenaar van Banketbakkerij Schaafsma in Franeker, maar ook van Banketbakkerij De Korenbloem in Sneek.
    Lid in beeld
    beko groothandel
    Lid in beeld
    Afgelopen juni koos Eric Kluft voor Beko Koffie. En daar heeft hij geen spijt van. “Deze koffieautomaat heeft zich na de zomer al terugverdiend.”
    Lid in beeld
    Beko Koffie
    Lid in beeld
    Ondernemer Gerrit Hilhorst zocht naar innovatieve manieren voor meer of nieuwe klanten en startte met Beko IJs
    Lid in beeld
    Beko IJs