Menu
totaalpartner in business

Brood opnieuw in de picture

27 september 2021

Vanaf 2022 zal het goede verhaal van brood weer volop te zien zijn in een nieuwe imagocampagne. De Europese Commissie heeft de subsidieaanvraag goedgekeurd die was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en Instituut Brood & Gezondheid, namens maar liefst 7 Nederlandse en Belgische branchepartijen. Dat betekent dat er een vervolg komt aan de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, voor de jaren 2022 en 2023, voor ambacht en industrie, in Nederland en België.

Blij verrast

“De goedkeuring door de EU was toch wel een verrassing”, reageert Frank Janssen, manager NBC. “Natuurlijk hadden we er op gehoopt, maar niet op gerekend. De aanvraag was zwaar overtekend; door verschillende partijen uit heel Europa was in totaal € 10,5 miljoen aangevraagd, terwijl er € 4,2 miljoen subsidie beschikbaar is. Ons campagneplan zat goed in elkaar, dankzij de inbreng van marketing-afgevaardigden uit de sector, maar deed wel aanspraak op een groot deel van het totaal beschikbare budget. De broodcampagne-aanvraag kon alleen worden goedgekeurd als we als beste naar voren kwamen.”

“We gingen er vol voor en daarmee is het des te mooier dat we, na één tussenjaar, vervolg kunnen geven aan de campagne ‘Brood. Goed verhaal’. Want het imago van brood heeft nog altijd een boost nodig. Nog steeds denken veel mensen bijvoorbeeld dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Daar op willen we gericht tegengas bieden. Tegelijkertijd vinden consumenten thema’s als ‘gezondheid’ en ‘voedselverspilling’ steeds belangrijker, dus ook die komen in de campagne terug.”

Week van het brood

De campagne trapt af met ‘de Week van het brood’, eind januari 2022. Dat is voor Nederland een ‘oude bekende’, nu zal hij voor het eerst in Nederland én België plaatsvinden. De bedoeling van ‘De week van het brood’ wordt om brood als volledige productgroep in een goed daglicht te zetten, met volkorenbrood als paradepaardje. De voorbereidingen zijn al gaande.

Samen bouwen aan het imago van brood

Het is mooi dat we dit gezamenlijk doen. Namens Nederland participeren: de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) en de Vereniging van Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA). Namens België participeren de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de vereniging van Belgische Toeleveranciers (UNIFA), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB), Bakkers Vlaanderen, en Instituut Brood & Gezondheid VZW.

Ook interessant om te lezen