Menu
totaalpartner in business

Broers willen bakkersvak stoer maken

27 april 2022

Bakkerij Vliegendehond is al meer dan zestig jaar een begrip in Wolvega en omstreken. Niet in de laatste plaats door hoge noteringen in de oliebollentest van het Algemeen Dagblad: in 2017 stond de Friese bakkerij op de derde plek. Johan (26) en Jordi (bijna 21) staan klaar om als vierde generatie het bakkersbedrijf richting de toekomst te helpen.

Tekst: Linda van ’t Land | Foto's: Koos Groenewold

“Een vegan assortiment? In Wolvega?” De broers Johan en Jordi Vliegendehond barsten nog net niet in lachen uit. Maar dan volgt toch met een grote grijns: “Wat de boer niet kent, dat vreet ‘ie niet. Dus met dat soort trends hoeven wij voorlopig echt niet mee te gaan. Onlangs hadden we een prachtig chocoladetaartje ontwikkeld: we waren er zelf zeer tevreden over. Maar we verkochten er slechts twee. Gewoon omdat men het niet kent. Wij houden het voorlopig maar bij het bestaande assortiment en onze Friese specialiteiten. Met name onze sûkerbôle en de Fryske dûmkes zijn echte hardlopers.”

Social media

Dat wil niet zeggen dat de broers niet van plan zijn om met hun tijd mee te gaan. Ze staan als twintigers juist te popelen om het bakkersvak wat hipper en toegankelijker te maken. “Wij hebben de indruk dat het bakkersvak best een stoffig imago heeft”, vertelt Johan. “Je hoort zelden iemand trots zeggen dat ‘ie bakker wil worden. Zonde, want het vak heeft zoveel mooie kanten en je kan er veel creativiteit in kwijt. Wij willen méér moderne kanten van het vak belichten, het imago veranderen en het bakkersvak weer stoer maken. Daarom delen we veel op social media. Op Facebook doen vooral acties het goed: als je een product verloot, wordt een bericht zomaar ruim achthonderd keer gedeeld en daarmee behaal je een enorm bereik. Op Instagram delen we foto’s van producten en ook filmpjes van momenten achter de schermen. Vaak laten we daarin zien dat het echt niet alleen maar hard werken is in de bakkerij. We proberen juist ook de goede sfeer te tonen en laten zien dat er regelmatig tijd is voor een grapje. Laatst hebben we bijvoorbeeld een collega uit een grote doos laten springen om iemand anders aan het schrikken te maken. Daar krijgen we dan heel veel leuke reacties op.”

Minder nachturen

Ook qua arbeidsomstandigheden proberen de jonge broers modernisering in het bedrijf te brengen. “We werken steeds minder in de nacht en proberen door middel van rijskasten en de inzet van moderne apparatuur de nachturen voor al onze bakkers drastisch te verminderen. Dat vraagt om een investering, maar die verdient zichzelf echt wel terug. Het vak blijft op deze manier aantrekkelijk voor jongere generaties. Als wij onze vader horen vertellen dat hij vroeger nooit naar vrijgezellenfeesten of bruiloften kon, vinden we dat echt niet leuk om te horen. Wij vinden familie en vrienden belangrijk en willen daar tijd voor hebben! Zelf werken we fulltime, maar veel van onze bakkers hebben een contract voor minder dan 38 uur op papier. We proberen hen bovendien zo allround mogelijk op te leiden, zodat ze flexibel inzetbaar zijn en bijvoorbeeld ook eens kunnen switchen tussen brood of banket.”

Familiebedrijf

Johan heeft lange tijd niet geweten wat hij precies wilde doen in de toekomst. Pas wanneer hij na zijn middelbare school meer in de bakkerij van zijn ouders gaat werken, begint het bakkersvak te lonken. Zijn jongere broer Jordi wist daarentegen op zijn vierde al dat hij later bakker wilde worden en heeft nooit een dag aan zijn ambities getwijfeld. Op termijn hopen ze samen het bedrijf van hun ouders over te nemen en daarmee zullen ze de vierde generatie Vliegendehond in het familiebedrijf zijn.

“Twee kapiteins op één schip kan natuurlijk een lastig verhaal worden”, beseft Johan. “Daarom hebben we afgesproken dat we de komende jaren alles heel goed willen onderzoeken en laten vastleggen. Ik ben nu 26 en start binnenkort met het overnametraject. Jordi wordt in mei 21 en zal over vijf jaar instromen. Wellicht gaat hij eerst nog bij andere bedrijven aan het werk om buiten de deur ervaring op te doen. Zelf heb ik in de afgelopen jaren bij drie verschillende werkgevers in de sector gewerkt en dat is heel nuttig gebleken. Je ziet hoe je het wel, maar vooral ook hoe je het zelf niet zou willen. Dat laatste is minstens zo nuttig om mee naar huis te nemen.”

Luxere speciaalzaak

Bakkerij Vliegendehond heeft altijd slechts één winkel gehad en geen groot derde kanaal. “We hebben met deze winkel een regiofunctie voor het buitengebied rondom Wolvega en voor het dorp zelf”, weet Johan. “In het hele Noorden zijn we bovendien bekend geworden met onze oliebollen. Vroeger bakten we er vijftienduizend rondom de jaarwisseling; tegenwoordig zijn dat er wel zeventigduizend. Zolang wij samen een inkomen met deze winkel kunnen verdienen, vinden wij dit een fijne manier van werken. We hopen het interieur nog samen met onze ouders te kunnen vervangen, zodat we straks een heel moderne winkel hebben. Ook willen we graag iets meer richting de speciaalzaak gaan, bijvoorbeeld door ijs, meer cadeau-artikelen en wat meer luxe producten aan te bieden.” De bakkerij heeft al een kleine zithoek, waar bezoekers van koffie met gebak of een belegd broodje kunnen genieten. Er is geen terras bij de winkel.

Beko-bedrijven als betrouwbare partner

De Beko-bedrijven zijn voor de broers Vliegendehond van oudsher een vertrouwde leverancier: zowel qua grondstoffen als qua service, bijvoorbeeld van machines. “Toen ik nog heel klein was, stond ik al bij chauffeur Arno van Beko Groothandel op de laadklep”, herinnert Johan zich nog. “Máchtig vond ik dat! Beko is gewoon een heel betrouwbare partner gebleken door de jaren heen en wat goed is, gaan wij niet veranderen. Zeker niet voor een paar euro’s prijsverschil. Daarvoor is de verstandhouding ons teveel waard.”

En een lidmaatschap van MOC Young van Beko Advies? De broers kijken elkaar grijzend aan. “Dat was wel de bedoeling een paar jaar terug, maar toen kwam corona… Eerlijk is eerlijk: schoolbanken zijn niet echt aan ons besteed. Wij leren liever werkende weg! Dat past ons beter – en heeft ons tot nu toe al ver gebracht. We hebben er heel veel zin in om gezamenlijk de schouders onder dit bedrijf te zetten.”

 

Ook interessant om te lezen

    Vlieg met ons mee het najaar in op 18 en 19 september!
    Vlieg met ons mee het najaar in op 18 en 19 september!
    De aftrap van het najaar ervaar je op de Beko Najaarsdagen. Beleef en proef het zelf! Alles om jouw najaarsassortiment compleet te maken.
    beko-coöperatie
    De sector moet zuinig zijn op Beko Coöperatie
    Lid in beeld
    De sector moet zuinig zijn op Beko Coöperatie
    In juni neemt Anton afscheid als lid van de landelijke ledenraad van Beko Coöperatie en als regionaal bestuurslid van Beko Noord.
    lid-in-beeld
    beko-coöperatie
    Bakbekwaam LIVE
    BAKBEKWAAM
    Bakbekwaam LIVE
    Een serie interactieve middagen over gezond werken, je financiële toekomst en jongerencommunicatie.
    beko-coöperatie
    beko-coöperatie