Menu
totaalpartner in business
16 april 2019

Beko wint de
Gouden Topwerkgever Award

"Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten” vertelt Coöperatie Directeur Marquerithe Verheul met een brede glimlach. Vol trots nam zij namens bakkerscoöperatie Beko de Gouden Topwerkgever Award in ontvangst tijdens een zeepkistsessie met medewerkers van Beko Groothandel in Utrecht.

Door binnen een jaar grote verbeteringen op het gebied van communicatie en werkdruk te realiseren, is een open cultuur gecreëerd waarin medewerkers worden gehoord. 61% van de medewerkers geeft aan nog minstens 5 jaar bij Beko te willen blijven werken, een uniek hoog percentage. Door de verbeteracties zag Beko de medewerkertevredenheid enorm stijgen en mag de organisatie zich TopWerkgever noemen.

Opgestroopte mouwen
De feedback uit het MTO in 2017 was niet aan dovemansoren gezegd. Medewerkers gaven aan dat de werkdruk hoog was en de communicatie verbeterd zou kunnen worden. Ondanks regelmatige zeepkistsessies en bijvoorbeeld een nieuwsbrief voor medewerkers, bestond er toch meer behoefte aan verbinding tussen medewerkers en leidinggevenden.

Gewoon aan de slag, met een glimlach
Om deze patronen te doorbreken is directeur Verheul naast de zeepkist gaan staan, om de medewerkers te vragen wat zij graag anders zouden willen zien. “Voorheen was de zeepkistsessie een moment waarop de leidinggevende voor de zaal ging staan met een briefje. Ik vind het veel leuker om de dialoog aan te gaan. We maken ook geen notulen, het is echt iets waar je bij moet zijn.”

De maandelijkse nieuwsbrief werd aangevuld met een filmpje waarin Marquerithe vertelt waar de organisatie mee bezig is. Tekst sprak de magazijnmedewerkers, monteurs en chauffeurs minder aan, terwijl de aanstekelijke positiviteit van Marquerithe menig gereserveerde medewerker enthousiast weet te maken. “Ingewikkelde begrippen, zoals missie, visie en kernwaarden worden uitgelegd door gewoon te vertellen wat we doen.”

Bij het doorbreken van patronen heeft het management allereerst hand in eigen boezem gestoken. “Je moet de trap van bovenaf dweilen,” vindt Marquerithe, “de basis moet op orde zijn.” Er is geïnvesteerd in vaste medewerkers, in plaats van te werken met een flexibele schil van uitzendmedewerkers. “Deze vaste ploeg mensen geeft rust in de organisatie, het maakt zichtbaar dat er geïnvesteerd wordt in mensen.”

Is dat niet ingewikkeld, als vrouw, binnen een mannenbedrijf als Beko? Verheul lacht: “Als vrouw in een mannenwereld is mijn motto: zet je vrouwelijkheid in, met een glimlach.”

“Maandagmorgen waren we heel vroeg in Meppel bij het chauffeursoverleg. De chauffeurs zeiden: ‘Als jullie zeepkistsessies hebben, dan kunnen wij helemaal niet.’ Nou, dan draaien we het om, wanneer kunnen jullie? Dan kom ik naar jullie toe. Dus toen mocht ik maandagmorgen om 7 uur in Meppel zijn. Dan deel je waar je mee bezig bent, met projecten waarbij we onze resultaten kunnen verbeteren. En dat was zo leuk.”

Het resultaat mag er zijn
Met Marquerithes brede glimlach en de oprechte interesse van de leidinggevenden in wat de medewerkers bezighoudt heeft Beko indrukwekkende stijgingen laten zien op veel punten in het medewerkersonderzoek. Maar liefst 31% meer medewerkers geeft dit jaar aan dat Beko een duidelijke toekomstvisie heeft. En de stelling ‘De leidinggevende staat dichtbij de medewerkers’ laat een stijging van 24% zien. Ondanks alle positieve resultaten blijft Verheul dromen. “Ik wil dat mensen supertrots zijn dat ze voor Beko werken, en dat zij dat ook uitstralen naar onze klanten. Dat wij voor onze klanten, leden, het mooiste bedrijf zijn om mee samen te werken. En dan komen de resultaten vanzelf.”

Ook interessant om te lezen