Menu
totaalpartner in business

Bakkerij De 7 Heerlijkheden start met Beko IJs

26 juni 2019

Bakkerij De 7 Heerlijkheden boort nieuwe klanten aan met Beko IJs

Wanneer Gerrit Hilhorst uit Nederhorst Den Berg op Facebook laat weten dat hij in zijn bakkerij De 7 Heerlijkheden met de productie en verkoop van ambachtelijk ijs gaat starten, ontvangt hij binnen 24 uur meer dan vijfduizend reacties. “De respons is overweldigend en de reacties zijn zeer positief. Daarom zijn we met dank aan Beko IJs eerder met de verkoop begonnen dan gepland. We gaan het gewoon meemaken!”
door Linda van ’t Land

Bakker en ondernemer Gerrit Hilhorst uit Nederhorst Den Berg zag het al een aantal jaren met lede ogen aan: het klantenaantal in zijn winkel liep langzaam maar zeker terug, en daarmee ook de omzet. Bovendien was een aantal zaken in zijn winkel en bakkerij dringend aan vervanging toe. “Ik ben nu 58 jaar oud en dan kun je twee dingen doen. Je ogen sluiten en hopen dat je het volhoudt tot je 65 bent. Of de schouders eronder zetten en zoeken naar innovatieve manieren en concepten om meer of nieuwe klanten te trekken.”

Hilhorst kiest voor het laatste. Afgelopen mei verbouwde hij zelf met behulp van lokale ondernemers zijn winkel. “Ik heb diverse interieurbouwers laten meedenken, maar niemand begreep precies wat ik wilde. Ik wil me niet conformeren aan de routing van een leverancier, maar zélf uitvogelen wat ik waar wil hebben. En dat verschilt misschien per week.” Daarom liet Hilhorst door een plaatselijke timmerman allerhande meubels en broodrekken op wielen maken. “Zo kan ik spelen met de inrichting en blijf ik flexibel.” En dat kwam goed uit, toen hij tijdens de laatste editie van Bakkersvak in aanraking kwam met het totaalconcept Beko IJs.

Beko IJs

“Ik speelde al langere tijd met de gedachte om een nieuw concept aan mijn assortiment toe te voegen. Koffie wellicht, chocolade of ijs. Toen ik op de beurs Beko IJs ontdekte, leek me dat perfect om nog deze zomer mee te beginnen. Ik kan de meubels in mijn winkel zo verplaatsen dat ik achterin de winkel ijs kan draaien en aan de voorkant hebben we ruimte gecreëerd voor een ijsvitrine.” Amper drie weken na de beurs zijn de plannen al bijna volledig in kannen en kruiken. “Beko IJs is een totaalconcept, dus dat heeft me ontzettend veel zoek- en denkwerk bespaard. Via een 10-stappen-plan loop je samen met een vertegenwoordiger van Beko alles door wat bij de bereiding en verkoop van ijs komt kijken. Zo leer je welke machines en gereedschappen je nodig hebt, welke grondstoffen je kunt gebruiken en welke bekers, hoorntjes en andere aanverwante zaken je dient aan te schaffen. Al deze zaken worden vervolgens geleverd door de verschillende Beko-bedrijven: ideaal.”

Om zelf ijs te kunnen gaan verkopen, schaft Hilhorst diverse machines aan: een pasteurisatieketel, een ijsmachine, een shockvriezer, een ijsvitrine en een ijsbewaarkast. “Een stevige investering”, geeft hij toe. “Maar al in de eerste week dat we ijs verkopen, zien wij onze omzet stijgen. Op een warme dag is de omzet in gebak en taarten laag, maar die van ijs des te hoger. En de marges zijn goed. Voorheen hadden we die extra omzet er niet bij gehad. Bovendien verwacht ik meer bijverkoop. Mensen die aan het einde van de middag een ijsje komen eten en ook nog even een halfje volkoren of een zak bolletjes meenemen.”

Leerproces

De komst van de nieuwe machines is even passen en meten in de winkel. Hilhorst prijst zich gelukkig met alle losse elementen in zijn interieur. “Wanneer het ijsseizoen straks voorbij is, kunnen we de winkel opnieuw inrichten. Ook is het goed mogelijk dat we volgend najaar, wanneer ijs stevig in ons bedrijf is geland, met chocolade gaan starten. We kunnen nu alle kanten op. Al is het natuurlijk in het begin wel even puzzelen wat waar moet staan en hoe we het meest efficiënt kunnen werken. Het is één groot leerproces!”

Aan dat leerproces beleeft niet alleen de ondernemer veel plezier. Ook de drie medewerkers, met wie hij samen de ijscursus door Meester IJsbereider Hans Kennis (“zit ook in het pakket van Beko IJs”) heeft gevolgd, zijn laaiend enthousiast. “We hebben een dag training in ons eigen bedrijf gehad en zijn de volgende dag met z’n vieren opnieuw met ijs aan de slag gegaan. We bleken alles nog te weten. Over een poosje komt Hans nog een dag terug. We willen nu eerst zelf meters maken en de productie goed op de rit krijgen.” Recepten liggen er al genoeg: ook die zijn aangeleverd door Hans Kennis. “We hebben een vitrine waar twaalf smaken in kunnen, maar bieden er deze zomer acht aan in grotere bakken. Vanille, pistache, chocolade en noem maar op. We hebben al meer dan genoeg recepten om Nederhorst Den Berg de rest van deze zomer te kunnen verrassen. Met acht smaken tegelijk houden we het voor onszelf beheersbaar en kunnen we eerst eens ontdekken hoe het loopt. Sommige klanten vinden het aanbod klein, maar de meesten zijn blij dat hen de keuzestress bewaard blijft.”

Pionieren

Vertegenwoordigers van Beko IJs hebben Hilhorst goed ondersteund bij de opstart van zijn ijsbereiding. “Ze hebben bijvoorbeeld geholpen om de financiering bij de bank rond te krijgen voor de benodigde investeringen. Dat verliep verrassend soepel; kennelijk gelooft ook de bank in dit soort nieuwe concepten.” Ook de snelheid waarmee hij de productie van ijs heeft kunnen opstarten, spreekt Hilhorst aan. “Beko IJs bespaart je een groot deel van de zoektocht. Drie weken na Bakkersvak stond de basis al en wisten wij hoe we ijs in onze bakkerij konden integreren. Het blijft pionieren en proberen. Ik heb nog veel dingen niet, zoals chocoladedip of slagroom voor op het ijs. Mocht de klant daarom vragen en ik dat toch willen toevoegen, dan is het via Beko IJs snel geregeld.”

De openingstijden in De 7 Heerlijkheden zijn nog niet definitief aangepast: dit gebeurt incidenteel, afhankelijk van het weer, en wordt dan aangekondigd op Facebook. Ruimere openingstijden trekken vooralsnog vooral een wissel op de ondernemer en zijn vrouw. “We gaan kijken hoe het loopt, welke vraag er is en wanneer de mensen komen. We moeten het allemaal nog uitvogelen. Als veel mensen ’s avonds komen, gaan we over naar een ander rooster.” De ruim vijfduizend inwoners van Nederhorst Den Berg zijn in elk geval laaiend enthousiast. “Ze vinden het ijs heel lekker en de verkoop ervan een verrijking voor het dorp”, zegt Hilhorst trots. Hij vindt het hele proces spannend, maar vooral leuk en uitdagend. “De stappen die je zet als ondernemer, blijven altijd een gok. Maar ik heb heel veel vertrouwen in dit ijsconcept.”

Ook interessant om te lezen

    Beko Groothandel sparringpartner Romke van der Meulen
    Lid in beeld
    Beko Groothandel sparringpartner Romke van der Meulen
    Romke van der Meulen en zijn vrouw Jantina zijn sinds juli 2018 niet alleen eigenaar van Banketbakkerij Schaafsma in Franeker, maar ook van Banketbakkerij De Korenbloem in Sneek.
    Lid in beeld
    beko groothandel
    Bakker Kluft kiest voor Beko Koffie
    Lid in beeld
    Bakker Kluft kiest voor Beko Koffie
    Afgelopen juni koos Eric Kluft voor Beko Koffie. En daar heeft hij geen spijt van. “Deze koffieautomaat heeft zich na de zomer al terugverdiend.”
    Lid in beeld
    Beko Koffie
    Assortiment aangevuld met Chocolade Compleet
    Lid in beeld
    Assortiment aangevuld met Chocolade Compleet
    “Spielerei”, noemt Anne van IJzendoorn het verwerken van ambachtelijke producten onder het toeziend oog van de klant.
    Lid in beeld
    Chocolade Compleet