Menu
totaalpartner in business

Vromans Bakkers blij met de steun van Beko Advies

24 februari 2020

'Groei is niet onze ambitie, optimalisatie wel'


Maartje Vromans is de vierde generatie binnen Vromans Bakkers met in totaal vijf filialen in Gilze, Breda, Oosterhout en Rijen. Ze ondersteunt haar vader Noll en zijn vrouw Simone waar ze maar kan. Vaak met hulp van Beko Advies, wat haar helpt bedrijfsblindheid te voorkomen en op basis van cijfers daadkrachtig op te treden. “Overzicht en inzicht brengen rust in het bedrijf.”

door Linda van ’t Land

“Ik ben hier de bedrijfsbrandweer”, lacht Maartje Vromans, terwijl ze met een brede zwaai van haar arm ogenschijnlijk het gehele bedrijf omvat. “Daar waar brandjes zijn, spring ik bij. Ik breng warme worstenbroodjes naar bedrijventerreinen, help een handje mee in de winkel, zorg ervoor dat producten uit de bakkerij gesneden en verpakt worden en buig me over de administratie. Zoals de wind waait, waait mijn jasje.”

Als ‘manusje-van-alles’ leert Maartje het bedrijf, dat al meer dan negentig jaar in de familie is, door en door kennen. Ze werkt zowel voor als achter de schermen en krijgt zo een uitstekend beeld van alle processen binnen Vromans Bakkers. “Het is bijzonder dat je in een ambachtelijke bakkerij iedere dag weer van nul naar honderd gaat – en de volgende dag opnieuw. Iedere dag vul je op basis van eenvoudige grondstoffen de winkel met prachtige producten om ervoor te zorgen dat deze aan het einde van de dag weer leeg is. Een arbeidsintensief, maar heel interessant proces.”

Processen optimaliseren
Door haar verworven inzichten in alle facetten van het bedrijf ziet Maartje steeds beter waar processen geoptimaliseerd zouden kunnen of wellicht zelfs moeten worden. “Ik kijk bijvoorbeeld waar we zaken kunnen automatiseren. Ik zoek naar aanpassingen in software om processen vlotter of beter te laten verlopen. Ik vul computerprogramma’s met al onze data, zodat we beter inzicht krijgen in kostprijzen en onze brutowinstmarge. Het is enorm veel werk, maar ik leer al doende veel over de randvoorwaarden van allerhande processen in ons bedrijf. Mijn vader heeft hier geen tijd voor en omdat het om vertrouwelijke bedrijfscijfers gaat, is het ook geen taak die je gemakkelijk aan een medewerker uitbesteed. Zodra ik mijn handen vrij heb, buig ik me over dit soort zaken. Zo heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat we bepaalde ingrediënten beter elders kunnen inkopen of dat de prijs van een van onze producten per direct omhoog zou moeten.”

Onafhankelijk advies
Twee jaar geleden heeft Maartje Beko Advies bij het bedrijf betrokken. “Wij wilden onze processen en werkwijzen inzichtelijk maken en daar eens een ander licht op laten schijnen”, vertelt ze. “Op een gegeven moment krijg je namelijk last van bedrijfsblindheid. Wij wilden op basis van onafhankelijk advies onze conclusies trekken en daarnaar vervolgens ook durven handelen. Door de juiste cijfers paraat te hebben, sta je veel sterker in discussies. Dat geldt voor gesprekken tussen mijn vader en mij, maar ook tussen ons en de medewerkers of tussen ons en de klant. Met de cijfers in de hand kun je veel beter uitleggen waarom je een bepaald product niet meer gaat maken. Soms bleken we iets voor één klant te bakken!”

Sinds de samenwerking met Beko Advies is Vromans Bakkers volgens Maartje eerst het laaghangend fruit gaan plukken om te komen tot rendementsoptimalisatie. “We hebben fors in ons assortiment gesneden, in twee etappes de prijzen verhoogd, een BTW-verhoging doorgevoerd en we zijn bewuster met onze productpresentatie aan de slag gegaan. Hiervoor hebben we onze winkeldames tweemaal een cursus laten volgen, zodat hun kennis weer werd opgefrist en ze nieuwe ideeën konden opdoen.”

Inzicht
Niet alleen in de winkels zijn veranderingen doorgevoerd. Ook naar het derde kanaal is kritisch gekeken. “We hebben heel bewust afscheid genomen van een aantal klanten. Soms worden je gouden bergen beloofd qua omzet, waar je vervolgens je korting op afstemt. Als dat uiteindelijk niet blijkt uit te kunnen, moet je daar op zeker moment toch het gesprek over durven aangaan.” Het zijn lastige gesprekken, vindt Maartje. “Maar het geeft enorm veel voldoening om te ontdekken wat wel en niet uit kan. Toen we met kerst de bestellijsten van het jaar ervoor uitdraaiden, zagen we ineens hoeveel we inmiddels al gesneden hebben in ons assortiment. Het brengt rust om minder producten te hoeven maken en goed te weten wat dat onderaan de streep oplevert.”

Maartje vertelt over de klant die onlangs in de winkel kwam en vroeg naar een product dat al maanden niet meer in het assortiment zat. “Zulke klanten zijn voor medewerkers vaak een reden om te steigeren, wanneer je aankondigt een product te gaan schrappen. Als ondernemer denk ik: moet ik werkelijk iets blijven maken voor iemand die kennelijk zelden in onze winkels komt? Met de kennis van nu weet ik heel zeker wat het antwoord is: nee!”

Ook personeelsbezetting is een onderwerp, dat met de juiste cijfers bij de hand beter kan worden onderbouwd. “De ene medewerker heeft het nu eenmaal sneller druk dan de andere. Nu ik inzicht heb in hoeveel er in een filiaal per uur wordt omgezet en hoeveel klanten er op een ochtend komen, weet ik veel beter hoeveel medewerkers ik daar neer moet zetten. En dat kan ik ook uitstekend tegenover hen verantwoorden.”

Vertrouwen winnen

Maartje voert veel gesprekken met haar vader over de volgens haar te volgen koers binnen het bedrijf. “We hebben lang gediscussieerd over de vraag of we twee of drie soorten brood van een bepaald deeg zouden maken of er één deeg helemaal uit zouden halen. Mijn vader vond het laatste, ik stuurde aan het op eerste. Uiteindelijk kozen we voor mijn aanpak. En omdat mijn vader nog dikwijls zelf aan de oven staat, had hij direct profijt van mijn keuze. Dat was heel leuk! Niet om mijn gelijk te krijgen, maar om zowel bij mijn vader als bij mijzelf het vertrouwen te winnen dat mijn aanpak op basis van de tips van Beko Advies wérkt.” Maartje hoopt de samenwerking met Beko Advies dan ook nog lang voort te zetten. “Groei naar bijvoorbeeld meer filialen is niet onze ambitie. Optimalisatie wel. Ik ben ervan overtuigd dat het management van de toekomst op méér moet sturen dan op vakmanschap alleen. Daarvoor leggen we samen met Beko Advies de basis.”

Ook interessant om te lezen

    Column: 'Bereid u voor op decemberdrukte'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Bereid u voor op decemberdrukte'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Kwetsbaarheid'
    beko advies
    Bakkerijbranche