Tweede kwartaal Beko OmzetBarometer

18 juli 2018 |

In week 26 blikken we terug op het eerste half jaar van 2018. In het eerste kwartaal viel de ‘schade’ nog mee doordat Pasen in het eerste kwartaal in de cijfers meetelde. Dat had een positief effect op de gemiddelde besteding. Deze was hoog en kon het lagere aantal kassabonnen nog een beetje maskeren. In het tweede kwartaal zien we een verdere daling van het aantal kassabonnen naar -3.9%. De gemiddelde besteding was 2,5% hoger. Als gevolg hiervan zakte ook de omzetindex. Het cumulatief kwam uiteindelijk uit op 98,8% (omzet). (tekst gaat verder na illustratie)




Al met al helaas geen positief verhaal. Bakkerswereld kwam gisteren al met soortgelijke berichten. De supermarkt plust zowel in volume als in geld, terwijl de speciaalzaak achterblijft.Toch is niet alles kommer en kwel. Ook binnen de deelnemers van de omzetbarometer zien we grote verschillen. Er zijn nog steeds ondernemers die zich onderscheiden en een plus realiseren.

Aan de andere kant zijn er soms winkels binnen de zelfde onderneming met eenzelfde assortiment die een daling laten zien. Dat betekent dat de lokale omstandigheden de meest belangrijke indicator zijn voor succes. Hoe ontwikkelt de lokale markt zich en hoe speelt u daarop in. Naarmate bedrijven groter worden en meer filialen hebben wordt het nog belangrijker te blijven focussen op het aansturen van het team en winkel(s) al heeft het door de waan van alle dag niet alle prioriteit.

 De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko Advies. Meedoen is gratis. De Beko OmzetBarometer kunt u gebruiken op elk gewenst moment en op elke locatie. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken. Neem contact op met Beko Advies om u op te geven voor de Beko OmzetBarometer: tel. 088-20 23 200 of per mail info@beko-advies.nl

Gratis meer grip op omzet en uren met de Beko Omzet Barometer

Terug naar overzicht