totaalpartner in business

Jaaroverzicht Beko OmzetBarometer 2019

17 januari 2020

Beko OmzetBarometer: het jaar 2019 bij bakkerswinkels in beeld

De Beko OmzetBarometer sluit het jaar 2019 af met een reële omzetplus van 1,3%. Dit jaar nam het aantal kassabonnen met 1,2% af en de gemiddelde besteding steeg met 2,5%.

Het jaar 2019 is afgesloten met een reële omzetplus van 1,3%. Hier werd een afwijking in het eerste kwartaal veroorzaakt doordat Pasen in 2019 later viel (week 16). De daling werd (deels) gecompenseerd in het tweede kwartaal. Kijken we van jaar op jaar naar het aantal kassabonnen (klanten) dan zien we al enige jaren een daling. Het aantal consumenten dat de bakkerswinkel bezoekt neemt nog steeds af ten gunste van de retail. (tekst gaat verder onder de tabel).

Dit jaar nam het aantal kassabonnen met 1,2% af. Deels is deze ontwikkeling zo denken wij te verklaren doordat de ‘supermarkt’ dichtheid nog steeds toeneemt. Daarnaast blijven de supermarkten zich kwalitatief verder door ontwikkelen, waarbij bijvoorbeeld ook Aldi als discounter de laatste tijd hard aan de weg timmert met ‘vers’ brood. De gemiddelde besteding steeg in 2019 met 2,5%. Voor een deel schrijven wij deze stijging toe aan een verhoging van de prijzen. Buiten de btw-verhoging zijn er ook bij de meeste producten prijsverhogingen doorgevoerd om gestegen kosten te compenseren. Combineren we al deze gegevens dan moeten we voorzichtig concluderen dat het gekochte volume vermoedelijk iets is afgenomen.

Het gehele jaar hebben de winkels in de hoogste omzetcategorie te maken gehad met een lager aantal kassabonnen. Voor die winkels lijkt de rek er een beetje uit. De gemiddelde besteding steeg ook minder dan in de andere omzet categorieën. De overige omzetcategorieën ontliepen elkaar qua ontwikkeling niet zoveel.

De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko. Meedoen is gratis. De Beko OmzetBarometer kunt u gebruiken op elk gewenst moment en op elke locatie. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken. Neem contact op met Beko Advies om u om te geven voor de Beko OmzetBarometer: tel. 088-20 23 200 of per mail info@beko-advies.nl.

Ook interessant om te lezen

Column: 'Kwetsbaarheid'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Kwetsbaarheid'
    Bakkerijbranche
    Alle gegevens voor en  tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko OmzetBarometer
    Alle gegevens voor en tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko Advies heeft de gegevens van de Beko Omzetbarometer voor en tijdens de coronacrisis op een rij gezet.
    Column: 'Crisis biedt ook kansen'
    Beko Advies