Menu
totaalpartner in business

Innoveren: eten of gegeten worden

08 mei 2020

Innoveren: eten of gegeten worden?

Een beroemde uitspraak van Darwin is: het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het beste aan veranderingen kan aanpassen.

Staat innovatie wel hoog op de agenda in de ambachtelijke bakkerijsector en op uw agenda? We zijn immers gewend om te kijken zoals we dat altijd hebben gedaan. Terwijl je voor innovatie juist bereid moet zijn om je bestaande businessmodel op te schudden, om te gooien of soms zelfs overboord te zetten. De tijd van plannen maken voor de komende 20 of 30 jaar is echt voorbij. Nieuwe bedrijfsvormen en businessmodellen komen in rap tempo de markt in. Het is dus eten of gegeten worden.

Ik was ongeveer een jaar geleden bij een ondernemersechtpaar voor een gesprek over de toekomst. Overdracht aan de kinderen of verkoop aan derden kwam ter sprake. In dit gesprek kwam ook aan de orde dat je naar mijn mening een bedrijf zo up-to-date mogelijk moet houden en moet blijven investeren en innoveren. Op zijn Rotterdams ontschoot mij de opmerking dat de winkel in dat kader ook wel weer eens vernieuwd mocht worden. Ik geef toe, ik had het tactvoller kunnen brengen. Maar ik meende het wel. In het gesprek zelf gaf dit nog de nodige emotie, maar inmiddels staat er een mooie nieuwe winkel waar zowel de klanten als de ondernemers (nog) blijer van worden. Onlangs vertelde het echtpaar me op de Bakkersvak dat mijn opmerking toen even pittig binnenkwam, maar dat het ze wel had aangezet tot innovatie. Mooi toch!

In deze tijd van coronacrisis zie je mooie innovaties voorbijkomen, onder druk wordt immers alles vloeibaar. Oma’s brievenbus appeltaart is zo’n vondst op productniveau. Een brievenbusversie van een appeltaart, ongeveer 750 gram en per post te versturen. Appeltaarten besteld voor 15.00 uur landen de volgende werkdag door heel Nederland in goede staat op de mat. Uiteraard is uw bestaande businessmodel niet gelijk ten dode opgeschreven. Maar door op tijd in actie te komen, maak je de kans om te overleven wel groter. Gun uzelf eens de tijd om uw bedrijf te vergelijken met bedrijven of diensten die er 10 à 20 jaar geleden nog niet waren en die we nu allemaal als ‘normaal’ beschouwen zoals Uber, Airbnb, Spotify, Picnic, Coolblue of Basic Fit. Op welke vlakken kunt u van hen leren en innoveren? Een voorbeeld van een bedrijf dat te laat innoveerde is de Free Record shop. Ingehaald door onder andere Bol.com. Maar er zijn vele voorbeelden van aanpassingen die wel succesvol zijn. AH die naast de ‘gewone’ supermarkten ‘to go’ winkels opent op stations, XL supermarkten op strategische plekken neerzet en gaat thuisbezorgen. Of Jumbo die La Place overneemt en integreert in haar supermarktketen. Veranderende omstandigheden vragen om aantoonbaar veranderd gedrag en daadkracht.

Kritisch nadenken over vanuit welke hoek nieuwe concurrenten kunnen opstaan die uw businessmodel op de grondvesten doet schudden, helpt bij de bewustwording. In een keer één totaal nieuw businessmodel neerzetten is bijna onmogelijk. Maar door met kleine stappen continu en bewust te innoveren kunt u tegen lagere kosten op tijd uw businessmodel aanpassen. Eten is immers toch fijner dan gegeten worden!

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf editie 4/2020.

Ook interessant om te lezen

    Column: 'Bereid u voor op decemberdrukte'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Bereid u voor op decemberdrukte'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Kwetsbaarheid'
    beko advies
    Bakkerijbranche