Gertjan Kerssens ervaart klik met Beko Advies

21 augustus 2017 |

‘Je kunt niet álles zelf’
Met inmiddels honderdveertig personeelsleden in dienst en slechts weinig overhead moet ondernemer Gertjan Kerssens tegenwoordig alle zeilen bijzetten. “Ik moét op anderen vertrouwen om onze tien winkels en twee bakkerijen te runnen; je kunt niet alles zelf. Maar ik wil wel heel graag alles weten.” Silvia van Nieuwland van Beko Advies biedt hem regelmatig de helpende hand.

door Linda van ’t Land

“Sinds ík aan het roer sta van Echte Bakker Kerssens, is het hier een chaos”, lacht Gertjan Kerssens. Hij doelt op de vier overnames van bakkersbedrijven, die hij sinds zijn aantreden achter de rug heeft. Medio jaren negentig werd hij samen met zijn ouders medevennoot van het Noord-Hollandse familiebedrijf uit 1938 en sinds 2002 is hij zelfstandig eigenaar. “Ik streef naar schaalvergroting, omdat dat je in mijn ogen bestaansrecht geeft. Zeven winkels heb ik nu. En sinds januari van dit jaar horen ook de drie winkels van Echte Bakker Harry de Groot uit Purmerend bij ons bedrijf: een mooi bedrijf met goede producten. We hebben deze overname anderhalf jaar voorbereid; het was een stille verkoop. Omdat de winkels eigenlijk buiten ons eigen marktgebied liggen, gaan zij voorlopig verder onder hun eigen naam: daarmee bewaren we de rust.”

Kerssens wil de drie winkels en hun bakkerij bovendien eerst grondig bestuderen. “Wat doen zij goed en wat kan beter? Waarmee hebben zij succes? Dat is een heel leerzaam proces. Ik heb bijvoorbeeld al ontdekt dat de gemiddelde besteding in deze winkels hoger ligt, waarschijnlijk door het feit dat het géén zelfbedieningszaken zijn. Ik denk erover om in mijn andere winkels ook de bediening weer terug te brengen. Het verkoopverhaal van de medewerkers en de service die je op deze manier verleent, blijken behoorlijk te lonen.”

Sparringpartner
Het zijn beslissingen die Kerssens graag met zijn medewerkers bespreekt. Maar ook met Silvia van Nieuwland van Beko Advies. “Haar app of bel ik regelmatig als ik vragen heb. Ik doe veel op mijn gevoel. Mensen als Silvia bevestigen of weerleggen dat gevoel op basis van cijfers of feiten.” Hij lacht. “Uiteindelijk beslis ik altijd zelf wat ik doe. Als ik het niets vind, doe ik het niet. Maar dan weet ik wel hoe de vlag erbij hangt.”

Kerssens heeft al regelmatig de hulp van Beko Advies ingewonnen. Voor het opstellen van een VOF met zijn ouders, voor het omzetten van de bedrijfsstructuur naar de huidige BV en voor de diverse overnames die hij inmiddels achter de rug heeft. “In 1998 nam ik een bakkerij met twee winkels over en in 2002 opnieuw een bakkerij met winkel. Het werd steeds drukker en drie verschillende productielocaties bleek niet echt handig te zijn. Dan bekijk ik samen met Beko Advies wat wijsheid is en welke locatie het beste kan worden gesloten.” Ook bij de bouw van een centrale bakkerij in Heiloo in 2008 betrekt de bakker Silvia van Nieuwland. “Er is een klik, ik zie haar als een sparringpartner. Ze heeft veel ervaring opgedaan in haar contacten met andere bedrijven. Daarvan maak ik dankbaar gebruik.”

MOC
Kerssens is op meerdere manieren nauw bij Beko betrokken. Zo is hij onder andere lid van een Management Ondernemers Club (M.O.C.). “Drie- tot viermaal per jaar komen we met een stuk of twaalf bedrijven bij elkaar. Dan moet je met de billen bloot en je cijfers laten zien. Ik probeer er altijd heen te gaan. Ook van ondernemers die het minder goed doen, kun je iets leren. Waarom lukt iets wel of niet? Ik vind het interessant om dat samen te ontdekken.”

Daarnaast is Kerssens bestuurslid van de regio Beko Midden en lid van de landelijke ledenraad. Een kwestie van verantwoordelijkheidsgevoel, denkt hij zelf. “Het is altijd gemakkelijk schoppen tegen een organisatie of bedrijf. Maar Beko is veel meer dan een leverancier alleen. Het is een coöperatie: daar moeten we gezamenlijk een succes van maken.”

Ook maakt hij gebruik van de diensten van Bureau MC, een vaste partner van Beko Advies, voor zijn posters en reclamemateriaal. “Wij stellen zelf drie aanbiedingen vast voor twee weken. Daarvan maakt Marieke Cuperus een mooie poster, A4’tjes en prijskaartjes. Ik wil graag dat alles in één lijn is en gebruik in alle winkels dezelfde aanbieding.”

Managementondersteuning
Kerssens heeft een Management Ondersteuningscontract bij Beko Advies afgesloten. Dit betekent dat hij volledig op maat voor de langere termijn de hulp van een adviseur kan inroepen. “Wanneer ik bijvoorbeeld de overname van een bedrijf overweeg, stuur ik Silvia op onderzoek uit. Zij regelt een bezoek van een mystery guest en onderzoekt het marktgebied. Ook bekijkt ze hoe het personeelsbestand eruit ziet: dat is tegenwoordig bij overnames steeds belangrijker. Na afloop van haar onderzoek brengt ze verslag uit en op basis daarvan neem ik een beslissing. Soms schud ik naar aanleiding van onze bevindingen een bakker wakker. Wellicht een kwestie van collegialiteit.” Komt het tot een overname, dan is Beko Advies nauw bij alle stappen betrokken. “De cijfers komen op tafel en soms is er aanvullend onderzoek nodig. Daarvoor weet Beko de juiste partijen.”

Wanneer Kerssens een winkel met personeel overneemt, plaatst hij zo spoedig mogelijk een eigen medewerker in het team. “Alles loopt aanvankelijk bij voorkeur door zoals het ging, maar dan wel volgens onze regels en normen. Ik vind het heel belangrijk om daarin één lijn te trekken. Als er klachten komen, weet je zeker: daaraan kan het niet liggen, want wij doen het altijd zó.”

De ondernemer benadrukt nogmaals dat hij ondanks de goede raad van Beko Advies uiteindelijk altijd zijn eigen koers vaart. “Ik ben wispelturig, wil het soms ineens allemaal anders. Dan mag Silvia me natuurlijk best een weerwoord geven en dat doet ze ook. Ze weet hoe ik ben.” Temidden van alle drukte gaat Kerssens ondanks alles kalm zijn eigen weg. “Ik zeg altijd: als iedereen zijn best doet, is er niets aan de hand.”

Terug naar overzicht

Bekijk ook: