Column: Medewerkers binden en boeien

03 mei 2019 |

Column: 'Medewerkers binden en boeien'

Column van Silvia van Nieuwland in 'Bakkers in Bedrijf'

De economie draait op volle toeren, met als gevolg dat veel organisaties op dit moment onder (grote) druk staan. Hierdoor ontstaat krapte op de arbeidsmarkt. Veel bakkerijondernemers worden hier dagelijks mee geconfronteerd. Op Facebook komen momenteel vele oproepen voorbij om openstaande vacatures in te kunnen vullen.

 Het binden en boeien van medewerkers is bijzonder belangrijk. Door de krapte op de arbeidsmarkt staat het onderwerp tegenwoordig vaak op de agenda. Maar eigenlijk zou iedere organisatie hiervoor continu aandacht moeten hebben. Die bedrijven die hun medewerkers weten te binden en te boeien hebben als groot voordeel dat zij minder geconfronteerd worden met personeelsverloop. En minder personeelsverloop betekent ook lagere kosten voor werving, selectie en opleiden van nieuwe teamleden. Ander voordeel is dat gemotiveerd personeel vaak ook leidt tot een hogere productiviteit en/of omzet.

 Als je het hebt over binden van medewerkers dan ben je er als organisatie dus mee bezig dat medewerkers niet (zomaar) meer van werkgever willen veranderen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar in de praktijk kun je kijken naar zaken zoals arbeidsvoorwaarden, scholing en opleiding, functioneringsgesprekken, doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur en de sfeer in het bedrijf. Maar vergeet ook niet de werkomgeving! Is uw (banket)bakkerij en machinepark up-to-date en gericht op het langdurig inzetbaar maken van uw medewerkers? Zijn uw winkels plekken waar het fijn is om te werken?

 Maar nu het boeien! Hoe bereik je dat je personeel lang aan je bedrijf bindt zonder dat daarbij de motivatie of betrokkenheid daalt? En doe je dat wel voor diegene die nog binnen je strategie passen? In ieder team zitten mensen die de kar trekken, meestal zo’n 20%. Dit zijn mensen die voorop lopen, uitdaging en ontwikkeling zoeken. Heb je hen niets meer te bieden, dan verlaten ze je bedrijf. Circa 60% zit op de kar. Dit zijn medewerkers die constructief hun taken uitvoeren en waarmee het prettig werken is. Helaas loopt er in bijna ieder bedrijf ook een groep achter de kar. Dit deden ze niet altijd, soms liepen ze zelfs ooit voorop. Maar door allerlei ontwikkelingen en teleurstellingen zijn zij veranderd in medewerkers die tegenwerken, overdreven kritisch zijn en hun collega’s (en de ondernemer) remmen en frustreren.

 Boeien van de juiste medewerkers doe je niet alleen met geld. Denk bijvoorbeeld ook aan het zorgen voor open communicatie. Zaken achterhouden, teveel schijven waarover de communicatie loopt dragen niet bij tot vertrouwen. Successen delen helpt ook. Je zal als ondernemer een cultuur moeten scheppen waar de focus niet ligt op problemen maar op succes. Maak tijd vrij om successen en succesjes te vieren. Leuke momenten kunnen bijvoorbeeld zijn het halen van een begroting, de hoogste winkelomzet per week ooit gerealiseerd, de introductie van een mooi nieuw product of het feit dat de lang gewenste investering eindelijk door kan gaan. Veel medewerkers voelen zich verantwoordelijk voor hun werk. Zij willen kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie door het inzetten van hun talenten en competenties. Geef hen de vrijheid om hun werk goed uit te voeren en om initiatieven te nemen. Investeren in uw team levert meer op dan het kost.

Terug naar overzicht