Menu
totaalpartner in business

Column: 'Kwetsbaarheid'

10 juli 2020

Kwetsbaarheid

“Het is niet de criticus die tel. Niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet, en bloed. Die zich kranig weert. Die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal onvermijdelijk is. Die desondanks toch probeert iets te bereiken. Die groot enthousiasme en grote toewijding kent en die zich helemaal geeft voor de goede zaak. Die als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootste verrichting proeft, en die, als het tegenzit en als hij faalt, in elk geval grote moed heeft getoond…”

Dit citaat van oud-president Theodore Roosevelt van de Verenigde Staten dat al meer dan 100 jaar oud is staat voor mij persoonlijk voor ondernemerschap en voor alles wat je zo kwetsbaar maakt als ondernemer. Je kwetsbaar opstellen is immers geen kwestie van winnen of verliezen, maar inzien dat beide aspecten bij het leven horen en jezelf desondanks helemaal geven. Je kunt wachten tot alles perfect is en je voor je gevoel als onder controle hebt, maar je verdoet er kostbare tijd mee. Niets wordt immers ooit perfect.

Ondernemerschap, vernieuwing en betrokkenheid creëren zijn niet mogelijk zonder kwetsbaarheid. Als je geen risico’s neemt kun je niet veranderen. Als je doelen wil bereiken, zal je relaties met anderen moeten aangaan. Hiervoor is vertrouwen nodig. Voor vertrouwen moet je je kwetsbaar durven opstellen. Maar het is heel menselijk om bang te zijn om te falen. Dat producten waar jij trots op bent niet worden gewaardeerd of dat het plan waar je lang aan hebt gewerkt mislukt. Maar angst om te falen werkt remmend.

Belangrijk is het om je als ondernemer te realiseren dat kwetsbaarheid geen zwakte is, maar juist een kracht. Het is werken aan een omgeving waarin medewerkers zichzelf mogen zijn. Waar fouten gemaakt mogen worden om ervan te leren en waar medewerkers in hun waarde worden gelaten. Creëer een veilige werkomgeving met een gevoel van verbondenheid. Zorg dat uw medewerkers uw organisatie menselijk maken, waarin ze snappen wat ze aan het doen zijn en wat het belang ervan is voor uw klanten. Te veel organisaties worden steeds minder menselijk. Je voelt het vaak al als je binnenstapt of wanneer je er contact mee hebt. Beleid dat gebaseerd is op wantrouwen of angst werkt niet inspirerend. En het zorgt zeker niet voor meer tevreden klanten!

Haal dus het beste uit medewerkers door ze zich te laten ontwikkelen. Ga in gesprek met ze. Laat zelf ook zien dat je niet alles weet en wees daar eerlijk over. Je eigen beperkingen kennen en hier oprecht over zijn, is ook voorbeeldgedrag voor medewerkers. Vraag ze om actief mee te denken en laat zien dat je samen meer bereikt dan alleen. Want alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder.

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf.

Ook interessant om te lezen

    Alle gegevens voor en  tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko OmzetBarometer
    Alle gegevens voor en tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko Advies heeft de gegevens van de Beko Omzetbarometer voor en tijdens de coronacrisis op een rij gezet.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Crisis biedt ook kansen'
    Beko Advies
    Column: 'Crisis biedt ook kansen'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Crisis biedt ook kansen'
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Alle gegevens tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko Advies
    Alle gegevens tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko Advies heeft de gegevens van de Beko Omzetbarometer tijdens de coronacrisis op een rtijt
    beko advies
    Bakkerijbranche