Menu
totaalpartner in business

Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'

04 september 2020

Er heeft nog geen enkele machine een betere machine uitgevonden, is het niet?

“Ik moest in het begin wel even slikken toen ik het nieuwe thema voor de column te horen kreeg: mechanisering en automatisering. Welke invalshoek zal ik kiezen? Wie mij een beetje kent, weet dat ik graag op bezoek ga bij machinefabrikanten, eindeloos kan kijken naar filmpjes van ingenieuze bakkerijmachines, dat ik het leuk vind om in een bakkerij te kijken wat er slimmer, handiger, of beter kan en dat ik er blij van word als er weer een nieuwbouwproject ‘bakkerij’ op mijn pad komt.…”

Investeren in productiemiddelen is prima, maar wel met gebruik van gezond verstand en behoud van ambachtelijke kwaliteit. Daarbij komt ook vaak het vraagstuk om de hoek kijken of we moeten kiezen voor machines of juist voor mensen. Ikzelf denk dat het geen vraagstuk is. Het één kan immers niet zonder het ander. Het automatiseren en mechaniseren van processen gaat snel. Wellicht dat sommige medewerkers zich zorgen maken over het feit dat er voor hen in de toekomst geen plaats meer is. Eén machine kan het werk doen van vele mensen, maar geen enkele machine kan het werk doen van één bijzonder mens. Het is dus zaak voor de ondernemer om zijn medewerkers multifunctioneel inzetbaar te houden en van de medewerkers om te willen blijven leren en bij te scholen.

Regelmatig krijg ik van een ondernemer de vraag: “Is het verstandig hierin te investeren?” Meestal krijg ik dan het bedrag van de investering te horen, met vaak daarbij de opmerking “het is wel veel geld”. Begrijpelijk, maar het zegt mij weinig op dat moment. Van mijn kant volgen er dan allerlei vragen zoals: hoeveel (nacht)uren kun je ermee besparen of zorgt de investering er juist voor dat je geen nieuwe medewerker aan hoeft te nemen? Kan door de investering het bestaande team makkelijker werken of langer doorwerken zonder uitval? Wat zijn de verwachte onderhoudskosten per jaar? Zijn er bouwkundige aanpassingen in de bakkerij nodig? Geeft de investering ook daadwerkelijk het gewenste eindproduct en vooral: heb je er zelf een goed gevoel bij? Kijk bij een investering ook naar het repeterend zijn van het werk en de grootte van de charges. Ik zeg wel eens quasi gekscherend tegen ondernemers dat ze al die werkzaamheden die vaak terugkomen en die ook een ander makkelijk kan doen, af moeten stoten en hun energie in andere dingen moet steken. Ditzelfde geldt voor investering in machines. Je investeert niet in een lijn om appelflappen te maken, als je er maar 100 per twee weken maakt. Kortom, we kijken naar het totale plaatje. En dan pas volgt er een advies. Belangrijke afweging is ook of de investering uit eigen beschikbare middelen kan plaatsvinden of dat er financiering nodig is.

Tot slot de mens achter de machine. Machines werken (vaak) volgens verwachting maar mensen zijn in staat de verwachtingen te overtreffen. Het zal altijd de mens zijn die ervoor zorgt dat de klant tevreden is. Stel: een grote order van een belangrijke klant die op het laatste moment wordt geplaatst. Daarbij kan de machine van grote toegevoegde waarde zijn. Maar zonder een team dat bereid is om net even dat stapje harder te lopen of over te werken, heb je als ondernemer aan de machine helemaal niets.

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf.

Ook interessant om te lezen

    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Kwetsbaarheid'
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Alle gegevens voor en  tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko OmzetBarometer
    Alle gegevens voor en tijdens de coronacrisis op een rijtje
    Beko Advies heeft de gegevens van de Beko Omzetbarometer voor en tijdens de coronacrisis op een rij gezet.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Crisis biedt ook kansen'
    Beko Advies
    Column: 'Crisis biedt ook kansen'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Crisis biedt ook kansen'
    beko advies
    Bakkerijbranche