Menu
totaalpartner in business

Column: 'Allemans vriend is iedermans nar'

27 november 2020

Allemans vriend is iedermans nar

Gewaagd hoor, mij vragen een column te schrijven met als thema industrie terwijl mijn hart bij het ambacht ligt. Laten we eerlijk zijn, wie aan lekker brood denkt, denkt niet meteen aan een supermarktbrood maar aan een puur ambachtelijk brood, van de bakker. Krakend vers, soms nog warm uit de oven, met een knapperige korst. Kortom, een mooi en eerlijk brood. Zo lekker, dat je graag nog een boterham wil. Verkocht door een vriendelijke verkoopster die je als gast behandelt en niet als nummer. Het ambacht bepaalt mijns inziens het goede imago van brood. En daar lift de industrie op mee.

Inmiddels weten we natuurlijk ook dat er met brood uit industriële ovens weinig mis is. Daarnaast kan de industrie door schaalvergroting brood een stuk goedkoper aanbieden. Industrie en supermarkt zijn samen ook prima in staat om mooie concepten neer te zetten. Ze hebben daarnaast het voordeel van one-stop shopping. Maar… supermarkten en industrie doen niet voor niets hun uiterste best om op een warme bakker te lijken. Ze missen dus blijkbaar wel iets!

Naast het feit dat ambachtelijk brood uren later uit de oven komt, zit er een verhaal achter ieder ambachtelijk bedrijf. De kunst is alleen dat verhaal goed over de bühne te krijgen. Keuzes maken speelt hierbij een cruciale rol. Immers allermans vriend is iedermans nar. Wie kiest, wordt daar uiteindelijk gelukkiger van. De moeilijkheid van het kiezen zit hem vaak in het feit dat men bang is om een foute keuze te maken, bang is om te falen en soms ook bang is om anderen teleur te stellen. Het gevolg is dat keuzes worden uitgesteld, er lang getwijfeld wordt of erger, dat de keuze helemaal niet wordt gemaakt en er geen beslissingen vallen. Keuzes maken is onderdeel van het leven. Zodra je een keuze maakt kun je ergens aan beginnen en blijf je niet eindeloos je energie in de twijfel stoppen en de balans opmaken wat nou de beste keuze is.

Stap uit het ‘grijze midden’. Ga met de stofkam door uw bedrijf en kijk open en eerlijk naar wat er beter kan. En pak dat aan! Of het nu het winkelbeeld is dat nodig op de schop moet, de gastvrijheid van het verkoopteam dat beter kan, het uitgebreide desemassortiment dat u altijd al wilde brengen maar wat er nooit van komt, een frisse aanpak van de sociale media, die samenwerking met andere lokale ondernemers die u al jaren van de grond wilt krijgen. Het maakt niet uit, maar doe het!

Uw klanten zijn trouw. Zo trouw dat ik ze nog steeds geduldig zie wachten op 1,5 meter afstand, zelfs als het regent. Gezellig wachtend en keuvelend onder de gastvrij aangeboden paraplu. Zij verdienen het dat hun eigen bakker keuzes maakt. Niet alleen door geld gedreven, maar door het hogere doel van bouwen aan een fantastische sector. Met mooie mensen, geweldige bedrijven en producten waar we blij van worden. Silvia van Nieuwsland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies s.v.nieuwland@beko-advies.nl | tel.: 06 – 519 903 36 | www.beko-advies.nl

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf.

Ook interessant om te lezen

    Column: 'De menselijke maat terug!'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'De menselijke maat terug!'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Zonder chaos geen orde'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Zonder chaos geen orde'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Yes, we can'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Yes, we can'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche