Menu
totaalpartner in business

Brood & Ko zeilt scherp aan de wind met Beko Advies

05 mei 2017
‘Meten is weten’
Of het nou gaat om advies bij aan- of verkoop van filialen, een sparringpartner bij investeringen, het beoordelen van omzetmogelijkheden, een jaarlijkse rendementsanalyse of een periodieke beoordeling van productiviteit en loonkosten: bakker Ko van Daalen vertrouwt graag op Beko Advies. “We kennen elkaar zo goed en zo lang, dat er een vertrouwensband is ontstaan. Beko Advies vormt voor mij een heel waardevol klankbord.”

door Linda van ’t Land

Bij Brood&Ko staat tegenwoordig de derde generatie aan het roer. Ook de vierde generatie is inmiddels aangetreden en verkent de mogelijkheden. Zes winkels zijn er nu: in Alphen aan den Rijn, Gouda, Reeuwijk, Woerden en twee in Bodegraven, waar ook de bakkerij staat. “Jarenlang heeft dit familiebedrijf geen of slechts één filiaal gehad”, blikt huidig eigenaar Ko van Daalen terug. “Pas de laatste jaren zijn we sterk gegroeid. Om gezondheidsredenen ben ik minder in de bakkerij gaan werken en meer op kantoor gaan zitten: dan trek je kennelijk van alles overhoop.”

Middenin de afgelopen crisis nam de Bodegraafse bakker een opvallend besluit: hij koos in 2011 voor een rigoureuze verbouwing en renovatie van zijn bakkerij. “In 2013 hebben we vervolgens onze bedrijfsnaam aangepast naar Brood&Ko en in 2014/2015 hebben we alle winkels omgebouwd en een uniforme uitstraling gegeven. We leggen nu minder de nadruk op banket en presenteren op opvallende wijze vooral ons brood van de steenovenvloer.” Hoewel het pittige jaren zijn geweest, die ook financieel veel van het bedrijf hebben gevraagd, kijkt Van Daalen er tevreden op terug. “We hebben de medewerkers nauw bij het hele proces betrokken. We lieten hen zien dat wij met de toekomst bezig zijn en in ons bedrijf geloven. Dat vindt iedereen leuk. Het hele bedrijf heeft er een opkikker van gekregen. ”

Klankbord
Beko Advies is voor de ondernemer uit Bodegraven een belangrijke sparringpartner geweest in dit traject. “En Beko Advies staat voor mij eigenlijk gelijk aan Chiel van den Hout”, aldus Van Daalen. “Hij is al jarenlang mijn klankbord, die steeds opnieuw kritisch naar de financieel-economische kant van onze wensen en beslissingen kijkt. Hij geeft advies bij investeringen en kijkt over mijn schouder mee als ik vragen heb: heb ik dit goed uitgerekend, heb ik dat voldoende in de gaten gehouden? Kloppen de cijfers? Vaak maak ik zelf al opzetjes, die hij voor me doorrekent. Twee zien meer dan één.”

Soms botst het tussen de ondernemer en de adviseur. Maar dat kan Van Daalen alleen maar waarderen. “Ik wil geen adviseur die me naar de mond praat. Ik wil juist dat iemand eerlijk en open is en tegengas durft te geven als dat nodig is. Aan iemand die met mij meepraat en holle adviezen geeft, heb ik niets.”

Eén belangrijke tip van Beko Advies heeft Van Daalen straal genegeerd. “Chiel heeft me meermalen op het hart gedrukt om de grote verbouwing van de bakkerij in 2011 gefaseerd te laten verlopen. Ik wilde zelf één keer een half jaar in de chaos zitten en er dan klaar mee zijn. Uiteindelijk heb ik ook voor dat laatste gekozen. Beko Advies kan adviseren, maar als ondernemer beslis je uiteindelijk altijd zelf wat je doet. Overigens hebben we nog nooit lijnrecht tegenover elkaar gestaan. Uiteindelijk komen we vaak tot een gezamenlijke conclusie.”

Young M.O.C.
Al dertig jaar lang is Ko van Daalen aangesloten bij het M.O.C., de bedrijfsvergelijkingsclub van Beko Advies. “Zeer leerzaam en nuttig”, vindt hij. “Je bekijkt de bedrijven van andere bakkerondernemers en spreekt collega’s, maar je bespreekt vooral ook heel open elkaars bedrijfsresultaten. Alles ligt op tafel en we hebben geen geheimen voor elkaar. Juist dat houdt ons scherp. Hoe meer je weet op basis van je cijfers, hoe beter je kunt bijsturen of veranderen. Uiteindelijk is meten toch weten. Daar ligt de kracht van een M.O.C..”

Zoon Stefan, inmiddels ook werkzaam in het bedrijf, heeft zich aangesloten bij de recent opgerichte groep Young M.O.C.. Leuk, vindt Van Daalen dat. “Het is mooi dat er jeugd om de hoek komt kijken. Zij hebben hun eigen vraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van bedrijfsovername en opvolging. Ook hebben ze weer een andere visie op het vak. Het is goed dat de jongere generatie zo samen optrekt.”

Verantwoordelijkheid

Al lang voor en nu ook na de verbouwingen helpt Beko Advies Brood&Ko bij allerhande zaken op financieel-economisch gebied. “Ze verzorgen voor ons bijvoorbeeld op regelmatige basis een brutowinstanalyse, om de brutowinstmarge te stimuleren. Wij streven naar een brutowinst van tachtig procent en sturen daar ook actief op. Als een product een brutowinst heeft van zeventig procent of minder, maken we het niet meer.” Ook helpt Beko Advies bij de periodieke beoordeling van productiviteit en het niveau van de loonkosten. Daarnaast maakt Beko Advies een jaarlijkse rendementsanalyse voor Brood & Ko. “Een rapport kan een bevestiging zijn dat je het goed doet. Het kan ook zijn dat je er iets van leert. Beide uitkomsten zijn de moeite waard”, vindt Van Daalen. “Geld verdienen is geen doel op zich. Maar we runnen hier wel een flink bedrijf en hebben een verantwoordelijkheid richting onze mensen, ook of misschien wel juist na een periode van intensieve investeringen. Dan wil je wel weten waar je staat en waar je heen gaat. Met dank aan Beko Advies zeilen wij iedere dag weer scherp aan de wind.”

Ook interessant om te lezen

    Column: 'Zonder chaos geen orde'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Zonder chaos geen orde'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Yes, we can'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Yes, we can'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Wat kan wel?'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Wat kan wel?'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche