Menu
totaalpartner in business

Alle gegevens voor en tijdens de coronacrisis op een rijtje

04 juli 2020

Beko OmzetBarometer: alle gegevens voor en tijdens de coronacrisis op een rijtje

De weken 22 tot en met 24 van dit jaar kunnen we niet één-op-één vergelijken met die van vorig jaar in verband met Hemelvaart en Pinksteren. Het cumulatief tot en met week 24 is wel een belangrijke graadmeter voor de ontwikkelingen van de omzetten in de bakkerswinkels in Nederland. Met name omdat na deze week alle feestdagen zijn geweest (op Vaderdag na) en er dus weer een zuivere vergelijking mogelijk is.

We beperken ons in de Beko OmzetBarometer tot de winkelomzetten. De conclusies in de Beko OmzetBarometer worden altijd getrokken op basis van een gemiddelde. Juist in de huidige omstandigheden blijkt dit lastig omdat de uitslagen naar boven en naar beneden bijzonder groot zijn. Het gaat er dus vooral om de kosten van een winkel af te stemmen op de individuele situatie. Dat kan voor de één betekenen dat er extra mensen moeten worden ingezet, terwijl een ander fors in de personele bezetting zal moeten ingrijpen.

Splitsen we de 1e periode (tot en met 9 maart) af van de daaropvolgende periode dan zien we dat vooral in de eerste 10 weken van het jaar het aantal kassabonnen licht toenam. De afzonderlijke omzetklassen lieten allemaal ongeveer hetzelfde beeld zien. Wel zien we al langer dat de hoogste omzetcategorie het moeilijker heeft om de omzet vast te houden. (tekst gaat verder na de tabellen).




De omzetontwikkeling tijdens de coronacrisis laat een totaal ander beeld zien. Met name de goed bereikbare winkels die niet zijn gevestigd in grote winkelcentra, een stadscentrum of in toeristische gebieden lieten groei in omzet zien. Niet zozeer doordat er meer klanten kwamen, maar veel meer door een hogere gemiddelde besteding. Deze ligt gemiddeld 10% hoger dan vorig jaar in de vergelijkbare periode. Verder zagen we grote pieken met bijzondere dagen. Pasen was voor velen goed en ook Moederdag en Vaderdag lieten hoge omzetten zien. In deze tijd blijkt er bij een grotere groep consumenten de behoefte om ‘verwen’-aankopen te doen. Een ondernemer vertelde onlangs dat een klant had gezegd dat zijn producten ‘troostvoedsel’ waren. Dat is een belangrijk gegeven dat mogelijkheden biedt. Onderscheid wordt onder andere gecreëerd door echt lekkere producten. Door te variëren en hiermee actief aan de slag te gaan is zeker in de weekenden en rondom feestdagen de nodige extra omzet te halen. Verder is de afgelopen maanden het belang van een goede webshop duidelijk geworden. Ook de babyboomers hebben tijdens de crisis het web ontdekt ten koste van de winkelstraat. Dit is een ontwikkeling die de komende tijd zeker zal doorzetten. Het was al van belang, maar de coronacrisis heeft webshops in food een enorme boost gegeven.

Wel blijven de winkels in de grote steden, toeristische centra en grote winkelcentra het lastig houden. De omzet komt wel zachtjes aan terug en we zien een langzaam opgaande lijn, maar index 100 is nog lang niet in zicht. Ook omdat voor deze winkels over het algemeen forse huren worden betaald, zullen de resultaten van die ondernemers onder druk komen te staan. Mogelijk kan met de verhuurder worden onderhandeld over (tijdelijke) huurverlaging.  Het wordt de komende weken spannend hoe de omzetten zich verder zullen ontwikkelen. De strenge maatregelen worden per 1 juli voor het grootste deel teruggedraaid, maar de beperkingen blijven deels.

De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko. Meedoen is gratis. De Beko OmzetBarometer kunt u gebruiken op elk gewenst moment en op elke locatie. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken. KLIK HIER voor meer informatie.

Ook interessant om te lezen

    Column: 'Bereid u voor op decemberdrukte'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Bereid u voor op decemberdrukte'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland uit Bakkers in Bedrijf.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'
    Column Silvia van Nieuwland
    Column: 'Geen enkele machine heeft een betere machine uitgevonden'
    Lees hier de nieuwste column van Silvia van Nieuwland.
    beko advies
    Bakkerijbranche
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Column: 'Kwetsbaarheid'
    Lees hier de column van Silvia van Nieuwland 'Kwetsbaarheid'
    beko advies
    Bakkerijbranche